På papiret er benzinen billgere i Tyskland end i Danmark. Det er bare ikke noget, de tyske bilister mærker meget til.
Den tyske regering satte 1. juni afgiften på benzin og diesel markant ned. Som en del af en coronahjælpepakke gælder rabatten i foreløbig tre måneder. Men det er bare ikke noget, de tyske bilister mærker meget til.
Det meste af rabatten hiver olieselskaberne nemlig ned egne lommer, det mener bilistorganisationen ADAC, der tyskernes svar på FDM. Olieselskaberne suger nemlig de 35 cent (2,65 kr.) på liter benzin og 17 cent (1,65 kr.) pr. liter diesel ned i egne lommer.
Som vi tidligere har kunnet fortælle her på Boosted, har det allerede fået den tyske regering til at reagere. Forbundsøkonomiminister Robert Habeck (De Grønne) har sagt, at regeringen vil have undersøgt, om benzinselskaberne laver karteldannelse eller misbruger deres markedsstyrke.
Sker det, vil ministeren have, at selskaberne kan opløses ved lov og splittes op flere mindre selskaber.
Det er noget ‘svineri’
Til JV.dk fortæller bilisten Thomas Frye, at han er godt irriteret over situationen. Han fortæller videre, at han nu sætter hastigheden ned og generelt tilpasser sin kørsel for at spare på brændstoffet.
– hvis yderligere milliarder virkelig strømmer til olieselskaberne som følge af den kontroversielle brændstofrabat, “er det noget svineri”, siger han.
Over for Flensborg Avis vil olieselskaberne ikke direkte svarer på kritikken. Team Energie, der driver i alt 85 tankstationer i Tyskland, svarer eksempelvis, at rabatten, der blev indført den 1. juni også kunne ses på stationerne den dag.