Hvis pris og kvalitet skal hænge sammen på fire hjul, er der ifølge mekanikere kun ét sted at køre hen.
Det vælter ind over Europas grænser med kinesiske biler.
Og selvom mange af dem fylder godt op i havnene rundt omkring – læs mere om det her – kan kineserne ikke hamle op med konkurrenterne.
I hvert fald ikke hvis man spørger en række spanske mekanikere bag profilerne iTV på det sociale medie som TikTok.
Det er dog ikke, fordi hverken de europæiske eller amerikanske bilmærker trækker op, når det kommer til driftssikkerhed på fire hjul. I stedet skal vi en tur til Japan.
Det skriver Eldebate.
LÆS OGSÅ: Red Bulls Formel 1-bil har fået p-bøde på offentlig vej
Toyota har i forvejen et ry for at bygge biler, der mekanisk nærmest ikke er til at slå ihjel. Og det kan spanierne ikke pille ved.
Faktisk roser mekanikerne selv de helt billige Toyota-modeller for deres byggekvalitet. Som eksempel har mekanikerne løftet en Toyota Yaris med 320.000 kilometer op på liften.
Og selvom det er mange gange rundt om Jorden, er der ikke mange fejl at finde på den lille japaner. Og da slet ikke nogen der er graverende alvorlige.
Især fremhæver mekanikerne fraværet af rust, brud på dele og generelle lækager. Noget som ellers typisk pibler frem på ældre biler med høje kilometertal. Men altså ikke på Toyotaen.
Mekanikerne konkluderer, at der til prisen ikke findes bedre biler på markedet, end dem Toyota laver. Omend japanerne ikke er fejlfri.
Senest har Toyota måttet tilbagekalde hele 211.000 biler, fordi bagdørene kan åbne sig, mens bilerne kører. Der er endnu ikke fundet en løsning på problemet. Læs mere om det her.
Skal vi for en kort bemærkning også runde de mest fejlfyldte biler, afslørede en undersøgelse sidste år, at det over en bred kam (altså fordelt på bilmærker og oprindelsesland, red.) ikke ser vanvittigt imponerende ud. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!