Det var planen. Men nu bliver der ikke noget af Emily GT som folkene bag resterne af Saab fik udviklet på bare 9 måneder. I hvert fald ikke i Sverige.
Hvis du synes, Emily GT minder meget om de sidste rigtige Saab-modeller, der blev bygget, inden mærket gik konkurs i 2012, er du ikke helt forkert på den.
Designeren bag Emily GT slog nemlig også stregerne til en lang række Saab-modeller. Designeren Simon Padian var også på lønningslisten hos den nu lukkede NEVS.
NEVS udviklede bilen på bare 9 måneder, men nåede altså aldrig til en serieproduktion. Det vil EV Electra dog lave om på.
Det bliver bare ikke på den gamle Saab-fabrik i Trollhättan. Det var ellers planen. Men EV Electra bagmand Jihad Mohammed kunne ikke få sin vilje.
LÆS OGSÅ: Red Bulls Formel 1-bil har fået p-bøde på offentlig vej
Han fik nemlig ikke lov til at købe den svenske fabrik, som i øvrigt for ganske nylig blev købt af en svensk milliardær Svante Andersson.
Jihad Mohammed hævder også, at Trollhättan-fabrikken ikke er i den stand, han havde håbet på. Men bygges det skal Emily GT. Derfor, siger Jihad Mohammed, har han købt en bilfabrik i Italien.
– Ingeniørerne har hjemme i Trollhättan. Men produktionen ender i Italien, kontrakten er allerede underskrevet, siger Jihad Mohammad til Carup.
Før Emily GT-planerne blev reddet, så det sort ud for resterne af NEVS, der var ejet af det nu tvangsopløste kinesiske ejendomsselskab Evergrande Group.
I februar sidste år fyrede NEVS – eller National Electric Vehicle Sweden – 320 ud af de tilbageværende 340 medarbejdere. Den 1. december 2023 kunne NEVS meddele, at man havde fundet en køber. Læs mere om det her.
9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING
Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!