Der findes Lamborghinier med frådende benzinmotorer efter 2030. Men det kræver lidt hjælp fra Porsche.
Fremtiden for Lamborghinis forbrændingsmotorer afhænger af tysk teknik. Det italienske mærke kommer nemlig i den grad til at mangle noget – nemlig lyden fra glorværdige V10-og V12-motorer – hvis man skifter helt til elbilsproduktion.
Men selvom Lamborghini har meldt ud, at man også hopper med på bølgen af elbiler, så har fabrikken i Sant’Agata absolut ikke tænkt sig at lade forbrændingsmotoren i stikken. En mulighed er, at man får lidt hjælp fra Porsche i Tyskland. Det fortæller Lamborghinis administerende direktør Stephan Winkelmann til det tyske medie Welt am Sonntag.
Winkelmann ser meget gerne, at Lamborghini også efter 2030 – hvor EU-regler ligger op til at kvæle salget af nye benzin-og dieselbiler – sælger modeller med forbrændingsmotor. Her er det meget belejligt for Lamborghini, at man som en del af VAG-koncernen er i familie med Porsche.
En fremtid på syntetisk benzin?
I Chile opfører tyskerne i øjeblikket deres første fabrik, som udelukkende skal producere syntetisk benzin. Det såkaldte e-fuel. Og det vil Lamborghini meget gerne kunne benytte sig af, fortæller Winkelmann til det tyske medie. Endnu er ingen EU-regler vedtaget, så nye benzin-og dieselbiler må fortsat sælges på vores bredegrader.
Men skulle politikerne i det delte EU-hovedsæde mellem Bruxelles og Strasbourg komme frem til et egentligt forbud mod fossilbiler, er Lamborghini klar. Mærkets første rene elbil lanceres inden udgangen af dette årti. Inden da kommer SUVen Urus som plugin-hybrid.
Ligesom topmodellen med V12-motor – Aventadorens afløser – også bliver en form for hybridløsning. Til gengæld er det med til at sikre, at V12-motoren overlever. Hvad angår Porsche, så forventer vi, at tyskerne meget snart er klar med mere nyt om det syntetiske benzin. Det ligger dog allerede fast, at Porsche i 2024 vil have produceret de første 55 millioner liter af brændstoffet.