Annonce:

Elbiler er bedre i kulden end fossilbiler, siger nordmænd

Hvis man spørger hos det norske vejhjælp-firma “Viking”, klarer elbiler sig bedre i koldt vejr end deres modstykker på benzin og diesel.

17.400!

Så mange gange måtte det norske vejhjælpe-firma “Viking” hjælpe nødstedte bilister i løbet af de første 11 dage af 2024.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Og når 9 ud af 10 nye biler i Norge udelukkende kører på strøm, kan man tænke sit. Nemlig at vejhjælpen oftest kommer ud til elbiler med døde batterier.

Men det er ikke tilfældet, fortæller Viking-folkene til norsk TV2.

LÆS OGSÅ: EU dropper strengt krav til elbiler i koldt vejr

Mest almindeligt er det faktisk, at benzin- og dieselbilerne – eller udstødningsbiler, som nordmændene siger – skal have hjælp. Det er disse biler, der har start- og batteriproblemer i koldt vejr, lyder det.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Svein Setrom, netværkschef i Viking, fortæller, at mange bilister i benzin- og dieselbilerne glemmer, at batterierne i deres biler også har brug for at blive vedligeholdt.

Det er især tilfældet, hvis bilerne kun bruges til kortere ture, hvor bilens forbrug af strøm er højere, end det generatoren kan nå at lave.

I sidste ende vil sådan en cyklus betyde, at der ikke er nok strøm på batteriet til, at starteren kan trækkes med rundt.

Selvom 9 ud af 10 nye biler i Norge kun kører på strøm, er biltypen alligevel i mindretal på vejene. Kun 24 procent af den samlede norske bilpark består af rene elbiler.

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

LÆS OGSÅ: Fik bøde på 17.500 kr. i mandags: Nu har politiet også bilen

Men det er kun i 13 procent af opgaverne, Viking rykker ud til, at en elbil har behov for hjælp til at komme i gang.

Svein Setrom fortæller til norsk TV2, at når elbilerne har brug for hjælp, er det oftest på grund af et dødt batteri. Derefter drejer det sig om punkteringer, mens tekniske fejl er det, der er tredjemest af.

Elbilen er dog ikke nødvendigvis lykken for nordmændene. Især ikke når det kommer til rust. Faktisk mener et norsk undervognsbehandlingsfirma, at især Tesla Model Y er en stor rustfælde. Læs mere om det her.

Omvendt har nordmændene snart ikke noget valg. I hvert fald ikke når det kommer til nye biler. Allerede den 1. januar 2025 vil den norske stat forbyde nye biler med forbrændingsmotor. Det gælder også hybriderne. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Annonce:



Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler