Bare fordi bilen er ny, betyder det ikke, at du bør sætte dig ud i den. Her er 5 skræk-eksempler.
– Generelt dårlig beskyttelse ved kollisioner, dårlig beskyttelse af bløde trafikanter og [manglende] brugbar teknologi til forebyggelse af kollisioner.
Sådan lød det i Euro NCAP’s begrundelse for at give den faceliftede Renault Zoe 0 stjerner. Men den lille franskmand er ikke den eneste nye bil, bilisterne ud fra sikkerheds-instituttets vurdering bør holde fra.
LÆS OGSÅ: Bilist forsøgte at flygte – nu ryger mors bil
Heller ikke Hondas første eksempel på en masseproduceret elbil – den lille Honda-e – imponerer. Euro NCAP kritiserer blandt andet den lille japaner for at mangle sikkerhedssystemer, som andre og større modeller i Hondas modelprogram har.
Også Opels bud på en elbil i Mokka-e får hug for sikkerheden. Bare 4 stjerner kunne det blive til, da Euro NCAP knuste bilen tilbage i juli.
– Stellantis synes generelt at acceptere et lavere niveau, og den nye Mokka mangler nogle kritiske sikkerhedssystemer, som efterhånden er blevet mere og mere almindelige, lød bedømmelsen dengang.
Meget bedre står det ikke til står det ikke til for Citroën med ë-C4, der kom på markedet sidste år.
– Citroën fik en respektabel firestjernet bedømmelse for de nye C4-modeller, men efterlod os stadig med indtrykket af, at det kunne have været meget bedre med lidt mere omhyggelig teknik.
Her bliver det kritisk
Og vi bliver lidt i det franske. Eller i hvert fald på papiret. For Renaults billig-mærke hedder Dacia, og rumænernes første forsøg på en elbil, Dacia Spring, imponerer ikke. I hvert fald ikke når det kommer til sikkerhed.
Også danske FDM har advaret om det ringe sikkerhedsniveau i Danmarks billigste elbil. ( 150.000 kr. i øvrigt) Euro NCAP kaster bare én stjerne ud af seks mulige efter sikkerheden i Dacia’en.
9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING
Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis: