Jozef Kaban nåede kun at have sit job som ansvarlig for Volkswagens design i lidt mere end 2 år, før han blev fyret. Nu skal han tegne biler for kinesiske SAIC.
Hvis SAIC ikke siger dig noget så tænk på MG.
Det er nemlig SAIC-gruppen, der ejer det tidligere britiske mærke, som nu har hentet den fyrede Volkswagen chefdesigner Jozef Kaban til en lignende stilling i Kina.
Det oplyser bilkoncernen selv i en pressemeddelelse.
Jozef Kaban nåede at få 30 måneder i spidsen for Volkswagens designafdeling, før de øvrige på direktørgangene i Wolfsburg fandt den i dag 51-årige slovak for kedelig.
LÆS OGSÅ: Må ikke køre bil før 2029 – nu skal hun i fængsel
Jozef Kaban er ellers flasket op i VW-land i de tidlige 00’ere, før han flyttede til BMW, senere Rolls-Royce for igen at vende retur til Volkswagen i 2020. Men her kunne man altså ikke bruge ham sådan for alvor.
Nu flytter Kaban så til Kina, hvor SAIC mener, ‘at han ville kunne bidrage stort til mærkets ekspansionsplaner. Også internationalt’.
På CV’et kan Jozef Kaban skrive, at han har været involveret i udviklingen af biler som Bugatti Veyron og BMW 7 Serie. Mens en bil som Volkswagen ID.Buzz var hans ansvar.
Kaban er ikke den eneste designer, der internt i VAG-koncernen er blevet fundet for let. Audi har eksempelvis degraderet sin chefdesigner Marc Lichte efter 10 år. Officielt har den 54-årige Lichte fået ‘en anden rolle i koncernen’.
Jozef Kaban er omvendt ikke den eneste, der er blevet fristet af en kinesisk lønseddel. Verdens måske mest kontroversielle bildesigner er bl.a. på lønningslisten hos Xiaomi, der nu vil til at bygge biler.
Og det er tilsyneladende gået godt med bilen. I hvert fald siger kineserne, at mere end 50.000 bilister bestilte en udgave af SU7 inden for 27 minutter, da salget begyndte. Læs mere om begge dele lige her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!