Burde ikke kunne lade sig gøre: Vildt sjælden Lance Evo kan blive din


Det burde egentlig ikke kunne lade sig gøre. Men jo, det her er en af de to overlevende Evolution VI-prototype, som Mitsubishi fik produceret. Der var engang syv styk.

Reglerne i bilindustrien er sådan skruet sammen, at alle prototyper skal destrueres, når bilfabrikkerne sætter gang i den egentlig produktion. Men det er alligevel ikke uhørt, at nogle få, firehjulede pre-produktioner på spektakulær vis overlever.

Det skete eksempelvis, da Holden donerede en Commodore-prototype til en teknisk skole i Australien. Og nu er en lignende historie dukket op. Denne gang er hovedrollen en hvid Mitsubishi Lancer Evolution VI.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




En blev stjålet, fire blev bygget om
Ret skal være ret – vi ved ikke, præcist hvorfor bilen fik lov at overleve. Men den er en del af en serie på syv biler, som Mitsubishis performance-afdeling Ralliart skruede sammen til journalister, så de kunne prøve den nye model. Men ingen af bilerne måtte sådan set køre på vejen. Mitsubishi indregisterede nemlig aldrig bilerne.

Herfra går historien, at én bil blev stjålet, fire blev bygget om til rallybiler og de sidste to blev solgt til ‘venner af Ralliart-huset’. De sidste to forsvandt ud af Japan. Een af bilerne endte i England i 1999, hvor den – hævder sælger – kun har haft to ejere.

Forvent ikke en perfekt perle
Siden da er kilometertallet øget til 83.875 kilometer. Men du skal ikke forvente en bil i perfekt stand. Rusten er begyndt at æde sig ind på den ældre japaner. Men, siger sælger, der følger et hav af nye dele med. Nok til at bringe bilen tilbage i perfekt stand – åbenbart.

Prisen? Ja, indtil videre ligger der et bud på 2.000 pund. Og med seks dage og et par timer tilbage af auktionen er det faktisk det eneste bud der er. Men det skal undre os meget, hvis det forbliver sådan. Den nuværende ejer, har da også sat en mindstepris, som dog ikke umiddelbart er oplyst. Bilen står i øvrigt, som den gjorde i 1999. Altså bortset fra, at den på et tidspunkt i løbet af de sidste 23 år er udstyret med en radio.

Men hva’ siger du? Var det noget med en prototype som faktisk slet ikke burde kunne eksistere?

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen

NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk