TEST: RAM 1500 – Den ondeste arbejdshest på gule plader

Mens politikerne diskuterer CO2-afgifter forsøder vi arbejdslivet med et stort lokum af en pickup med brølende V8-motor, speciale i terræn og alt i udstyr til under en halv million kr.

Der er noget befriende over at ride roligt gennem et øde landskab med armen i karmen, hævet højt over asfalten og lytte til den klassiske pludren fra en stor V8-motor. Vi er langt fra Christiansborg, hvor politikere lægger radikale planer for at beskatte varm luft, og cruiser gennem et øde og kuperet landskab med smukke, men efter sigende livsfarlige søer. De opstod mellem 1940 og 1970, hvor arbejdere gravede efter brunkul ved Søby nær Herning.

Testbilen er i høj grad lavet til at tage fat – på hjemmemarkedet i USA kan du hægte 5,5 ton på krogen – og med firehjulstræk, spær på bagakslen, redaktionsgearkasse, grove dæk og luftundervogn skal der meget til at sidde fast, når du sparker til de 401 heste under potensbulen foran med cowboystøvlen, skriver Bil Magasinet.

Det er en fornøjelse at sidde højt til vejrs i kabinen, omgivet af luksusudstyr og have udsigt til potensbulen over den rumlende V8-kværn.

MÅ TRÆKKE 3,5 TON
I Danmark må den trække 3,5 ton, hvilket burde være nok til at trække en Bobcat, en stor hestetrailer eller en stor motorbåd til lystbådhavnen. Det er udfordrende tider for entreprenørtypen, der vil have en pickup med ekstra lir til at gøre arbejdslivet lidt sjovere. Mercedes-Benz har aflivet designer-pickup’en X-klasse.


VW har kørt den velkørende Amarok i garage, der ellers bød på en fuldfed V6-diesel og personbilsagtige køreegenskaber. Tilbage er Ford Ranger Raptor, der bedst kan beskrives som en blanding af en arbejdshest, barsk offroader og GTI, men den fås kun med en triviel 2-liters dieselmotor, der mangler kræfter. I Herning har vi fundet en ladbil, der kan indtage en byggeplads med høj cigarføring og få gamle bilentusiaster til at trække på smilebåndet, når den melder sin ankomst med et brøl.

DANSK RAM-IMPORTØR
Med 401 hk og 556 Nm fra den 5,7-liters HEMI V8 benzinmotor er her power til at trække solide sneglespor af afbrændt gummi, hvis man kører den med baghjulstræk og stamper insisterende på højre pedal. Men en RAM 1500 er meget mere end en cowboy med bonderøvsmanerer. Dodge RAM – eller bare RAM, som i dag er den korrekte benævnelse for mærket under Fiat Chrysler Automobiles, laver pickup’er og trucks i USA og så småt til Europa.

I Danmark varetages den officielle import, forhandling og servicering af S&S Bilhus i Herning. Ifølge salgschef Michael Sand står der fem-ti RAM 1500 på lager – og biksen har adgang til et europæisk fjernlager i Bremerhaven, hvis kunden har specielle ønsker. Forretningen overvejer at udvide med en afdeling på Sjælland, så folk på Djævleøen i fremtiden ikke nødvendigvis behøver køre så langt for at få passet bilen.

Der er masser af knapper at trykke på i midterkonsollen– bl.a. én til at regulere højden på luftundervognen.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre.


Reklame: