Kommer der lyde fra dine bremsetromler, så fortvivl ikke – vi guider dig til at lave dem selv!
På Boosteed Magazine hylder vi gør-det-selv-folket og sørger for at hjælpe alle godt på vej med udførlige guides. Denne måned er vi gået i garagen for at vise dig, hvordan du let og enkelt selv kan fikse dine slidte tromlebremser, som ved første øjekast syner mere komplicerede end skivebremser.
Tromlebremser blev opfundet længe før skivebremsen og er stadig brugt på nye mindre biler samt lastbiler. Systemet er super enkelt, og så snart du har luret princippet, vil du give os ret.
Artiklen fortsætter efter annoncerne:
Artiklen fortsætter her:
En udskiftning af tromlebremserne kan være nødvendig på grund af slid, skævbremsning eller fastgroning efter længere tids stilstand. Uanset hvilken årsag du har til en udskiftning, så bliver det med vores guide i hånden en smal sag. På med arbejdshandskerne, og kom så i gang med at skrue.
Hvorfor udskiftning?:
Bremser er en hårdt belastet sliddel og har derfor en begrænset holdbarhed. Tromlebremser i særdeleshed er mere følsomme end skivebremser. Ofte kan der forekomme skævbremsning på tromlebremser i forbindelse med syn, og så er en udskiftning helt eller delvist nødvendig.
Tidsforbrug:
Hvis det er første gang, skal du afsætte lidt ekstra tid, men vi brugte omkring en time per side.
Sværhedsgrad:
Hvis du sørger for kun at adskille én side ad gangen, så er det en smal sag.
Artiklen fortsætter efter annoncerne:
Artiklen fortsætter her:
Reservedelene:
Alle delene har vi købt hos Biltema til disse priser: Tromler 249 kr. pr. stk., bakkesæt 249 kr., monteringssæt 119 kr., hjulcylindre 159 kr. pr. stk. og bremsevæske til 69,95 kr. for en liter.
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk