Sådan gør du: tromlebremser

Kommer der lyde fra dine bremsetromler, så fortvivl ikke – vi guider dig til at lave dem selv!

På Boosteed Magazine hylder vi gør-det-selv-folket og sørger for at hjælpe alle godt på vej med udførlige guides. Denne måned er vi gået i garagen for at vise dig, hvordan du let og enkelt selv kan fikse dine slidte tromlebremser, som ved første øjekast syner mere komplicerede end skivebremser.

Tromlebremser blev opfundet længe før skivebremsen og er stadig brugt på nye mindre biler samt lastbiler. Systemet er super enkelt, og så snart du har luret princippet, vil du give os ret.

En udskiftning af tromlebremserne kan være nødvendig på grund af slid, skævbremsning eller fastgroning efter længere tids stilstand. Uanset hvilken årsag du har til en udskiftning, så bliver det med vores guide i hånden en smal sag. På med arbejdshandskerne, og kom så i gang med at skrue.

Hvorfor udskiftning?:
Bremser er en hårdt belastet sliddel og har derfor en begrænset holdbarhed. Tromlebremser i særdeleshed er mere følsomme end skivebremser. Ofte kan der forekomme skævbremsning på tromlebremser i forbindelse med syn, og så er en udskiftning helt eller delvist nødvendig.

Tidsforbrug:
Hvis det er første gang, skal du afsætte lidt ekstra tid, men vi brugte omkring en time per side.

Sværhedsgrad:
Hvis du sørger for kun at adskille én side ad gangen, så er det en smal sag.

Reservedelene:
Alle delene har vi købt hos Biltema til disse priser: Tromler 249 kr. pr. stk., bakkesæt 249 kr., monteringssæt 119 kr., hjulcylindre 159 kr. pr. stk. og bremsevæske til 69,95 kr. for en liter.

Tromlebremsen – trin for trin

1) Tromlebremser bliver i dag kun anvendt som baghjulsbremser. Du skal starte med at skrue bilens baghjul af, for at komme ind til selve tromlerne.

2) Bremsetromler der er slidte, kan have en kant på indersiden, som kan binde under afmontering. Det er et godt trick at give tromlen nogle dask med en hammer, da det løsner.

3) Start med at sammenligne bremsedelene med de nye. På mange biler findes der tre typer tromler, bakker og hjulcylindre til hver model, så du skal være sikker på, at du har de rigtige.

4) Du behøver ikke at være så påpasselig med afmonteringen af fjedre og bakker, da du ikke skal bruge nogle af dem igen. Husk kun at splitte én side ad gangen, for du kan ikke huske det hele.

5) Denne justeringsarm skal du gemme. Den behøves ikke en udskiftning. Armen har gevind som automatisk skruer sig ud, når bremserne bliver slidt. Giv den en aftørring med klud

6) Håndbremsekablet har fat i en arm, som er fastgjort på bremsebakkerne. For at afmontere kablet, skal du trække tilbage i fjederen og derved trykke kablet ud af holderen.

7) Inden du afmonterer de hydrauliske hjulcylindre, er det en god idé at montere en klemme på bremseslangen så der ikke kommer luft i hele bremsesystemet. Brug evt. en svejseklemme.

8) Her kan du spare meget bøvl ved at være forsigtig. Når bremserøret skal løsnes på cylinderen, er det en god idé at rense niplen grundigt. Går den for stramt, kan lidt varme hjælpe.

9) Hjulcylinderen sidder fastholdt med to bolte fra bagsiden af ankerpladen. Hvis de sidder fast, så bare drej, til de knækker – du monterer alligevel den nye med nye bolte.

10) I hver side af ankerpladen vil du se tre punkter, hvor bremsebakkerne ligger an. De punkter er ofte rustne og kræver en grundig afrensning. Brug en stålbørste eller smergellærred.

11) Rens afsluttende med en omgang bremserens på dåse, eller et blæs med en luftpistol. Nu monterer du hjulcylinderen med de to bolte og bremserøret. Det kan ikke vende forkert.

12) brug fedt på alle de punkter, som bremsebakken arbejder på. Det vil forlænge levetiden for dine tromlebremser og sikre en helt ens bremsekraft på begge baghjul.

13) Start med at montere håndbremsekablet på de nye bakker, og placer så bakkerne op mod ankerpladerne. Det kan ofte hjælpe lidt at montere en enkelt fjeder til at holde dem sammen.

14) Når du har fået bakkerne ind bag holderen i bunden, er det tid til at placere dem præcist foran hjulcylinderen. Vær opmærksom på, at bakkerne rammer de tre nysmurte punkter.

15) Justeringsarmen adskilles og smøres godt, så den kører let og gnidningsfrit. Skru den et par omgange sammen, da de nye bremsebakker fylder mere og derfor vil gå for stramt.

16) justeringsarmen skal monteres mellem de to bremsebakker og er den, der bestemmer afstanden mellem dem. Sørg for, at den vender korrekt og sidder helt i rillen.

17) Det er nu tid til at få låseclipsene på bremsebakkerne. Splitten monteres fra bagsiden af ankerpladen igennem hullet, og låsen klikkes på på forsiden af bakken. Der er en i begge sider.

18) Det er nu, at du er lykkelig over, at du ikke har flået begge sider fra hinanden på samme tid. Du kan nemlig ikke huske præcist, hvordan alle fjedre skal monteres. Kig derfor efter nu.

19) Tag en fjeder ad gangen, og træk dem på ved hjælp af en papegøjetang eller en skruetrækker. De er mega stramme, og det er meningen, så her kan du få en god gang sved på panden.

20) De nye bremsetromler har et fedtlag på sig for ikke at ruste. Det skal renses af med bremserens eller andet opløsningsmiddel. Tør også bakkernes belægning af med rens.

21) Nu skal tromlen monteres, men vi kan ikke få den på, da justeringsarmen ikke er skruet nok sammen. Det gør, at bakkerne fylder for meget og derved ikke passer ind i tromlen.

22) Af med tromlen igen og med en skruetrækker drejer du justeringen på armen, så den bliver kortere. Det kan tage lidt tid og flere forsøg, men det er fremgangsmåden.

23) Det kan tage flere forsøg at ramme rigtigt. Når tromlen går på, og du kan høre, at bakkerne lige snitter tromlens indvendige side, har du ramt den rette justering. Prøv nu håndbremse

24) Fjern klemmen på bremseslangen, når du har skiftet bremserne i begge sider, og påfyld så bremsevæske på beholderen i motorrummet. Du skal løbende holde øje med standen.

25) Få en ven til at pumpe tryk på bremsen og holde den i bund, mens du åbner udluftningsskruen på hjulcylinderen. Denne øvelse gentages i begge sider, til der kommer væske ud.

FÆRDIG! Når der er udluftet, så du er helt sikker på, at der ikke længere er luft i bremsevæsken, er det tid til igen er montere hjulene. Brug en momentnøgle justeret til 110-140 Nm, så er du sikker på, at du har spændt hjulene nok. Inden du kører ud på vejen, så tjek lige, at bremsepedalen er hård og føles rigtig. Nu kan du køre ud og bremse dine nye bremser til. Det var da ikke så slemt, hva‘?

 

Klik frem og tilbage på pilene