Så meget omsætter bilfabrikkerne for i sekundet!

Der er 31.557.600 sekunder på et år – og i hvert eneste af dem skovler bilfabrikker verden over penge ind, viser en ny undersøgelse nu.

I 2019 blev der alene i Danmark solgt 225.000 nye biler, og på størstedelen af dem har fabrikkerne bag tjent penge. Nu er Danmark selvfølgelig ikke det eneste land, hvor der hver dag handles nye biler. Så at se hvor mange penge, bilfabrikkerne skovler ind på nye biler hvert år, er facierende.

Når det kommer ned på sekundet, bliver det tilmed svimlende. Men bilfabrikkernes omsætning pr. sekund er lige præcist det, en ny undersøgelse viser.

I spidsen for de 19 bilfabrikanter, som undersøgelsen kiggede på, ligger VAG-gruppen. Med mærker som Bentley, Audi, Lamborghini og ikke at forglemmer Volkswagen fyldes pengetanken i et rasende tempo.


LÆS OGSÅ: Nul tolerance – Her skrev politiet bøder for 88.000 kr. til gaderæs

Langt mellem top tre
VW omsatte for 9.202,88 dollars i sekundet sidste år. Omregnet til dansk valuta er det 58.000 kroner. Alene Volkswagen havde en gennemsnitlig omsætning på 26.960 dollar, eller 169.000 danske kroner, pr. bil sidste år.

På anden pladsen er tyskerne skarpt forfulgt af Toyota, der skovlede 8.946 dollar ind i sekundet. 56.400 danske kroner.

Pænt meget mere end listens nummer tre, Ford, der måtte tage til takke med 4.946 dollar i sekundet. Listens bundskrabere er det amerikanske elbilseventyr Tesla. Her ryger der blot 780.06 dollar – eller lige under 5.000 kroner – ind i sekundet. Men også japanske Subaru halter gevaldigt efter med bare 904 dollar i sekundet.

Omsætning er ikke indtjening
Forklaringen på den ‘beskedne’ omsætning skal formentlig findes i fabrikkernes volumen. Både Subaru og Tesla producerer i modsætning til Volkswagen-gruppen, Toyota og amerikanske General Motors nemlig kun ét mærke.

Alligevel tjener selv den mindste bilfabrikant millarder om året. Trods det er det vigtigt at huske på, at omsætning ikke er det samme som indtjening. Selvom det umiddelbart ser ud til, at VW har godt styr på pengene, er den tyske gigantisk også verdens mest forgældede firma, som paradoksalt nok også er mest værd.

 

 

 


Reklame: