Annonce:

Over en million biler tilbagekaldes for katastrofal fejl – er din bil i blandt?

Over en million biler skal nu en tur på værksted. Det er mærker som Peugeot, Opel og Citroën, der tilbagekalder på grund af en fejl i AdBlue-systemet.

AdBlue-systemet er de fleste bilister nok bekendt med efterhånden. I hvert fald kender bilister, der kører rundt i Euro 6-biler, til det.

Her er tilsætningsstoffet, der reducere andelen af skadelige stoffer fra udstødningen -herunder NOx-partikler – nemlig obligatorisk.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Men nu viser det sig, at mange tusinde biler har problemer med AdBlue-systemet. Og det potentielt set med katastrofale følger.

Af samme grund tilbagekalder verdens tredjestørste bilkoncern, Stellantis, nu over en million biler fra mærker som Peugeot, Citroen og Opel.

LÆS OGSÅ: Partier klar til at ombestemme sig – ny lov skal ramme alle bilforhandlere

Det skriver den norske avis DinSide.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Det selvom mærkerne allerede i februar tilbagekaldte en række dieseldrevne varebiler, fordi AdBlue-tilsætningsstoffet frøs i tanken, når temperaturen kom under 15 minusgrader.

Men nu har problemet vist sig at være større. Nu melder flere Opel, Citroën og Peugeot, Fiat og Jeep-ejere nemlig om samme advarsel.

Bilerne melder fejl på anti-forureningssystemet, AdBlue. Nogle ejere får også besked, om at deres biler om et vist antal kilometer ikke længere kan starte.

Den slags er normalt en indikation på, at Adblue-tanken er ved at være kørt tør. Men det er advarsler, bilisterne skal have, inden tanken er tom.

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

Men nu oplyser car-recalls.eu, at det ikke er sket. Bilerne er derfor stoppet og de vil ikke starte.

Stellantis mener dog allerede at have fundet årsagen til problemet. Det drejer sig om selve AdBlue-pumpen der i visse tilfælde ikke er kalibreret korrekt.

Sker det, at en dieselbil, som kører med AdBlue, løber tør for tilsætningstoffet kan det beskadige bilens såkaldte SCR-katalysator. Og det kan lede til højere niveauer end tilladt af forskellige skadelige stoffer fra udstødningen.

De mere end 1 million biler fordeler sig på 34 forskellige modeller. Men det er primært de nyere af slagsen med Euro 6-motor. Om din bil er i blandt, kan du tjekke her.


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler