Facebook Marketplace er et nærmest magisk sted. Men siden januar i år har platformen været renset for visse ting.
Facebook Marketplace er stedet, hvor alle kan sætte biler til og potentielt set nå ud til hundredtusindvis af interesserede købere. Eller det vil sige næsten alle.
For bilforhandlere må ikke længere bruge platformen til at sælge biler. Flere inden for branchen peger på, at det er Meta, der er Facebooks moderselskab, måde at presse bilforhandlere til at betale for annoncering.
I en pressemeddelelse oplyser det sociale medie, ‘at måden – indhold vises på i fremtiden – ændres’. Og at det for bilforhandlere betyder ‘ at der bliver investeret i innovative løsninger for at opfylde branchens behov’.
LÆS OGSÅ: Tesla fjerner omdiskuteret standardudstyr
Mediet Automotive News gennemgår i en ny artikel Faceboooks ændringer på Marketplace mere detaljeret. Samme medie har dog også fundet frem til en forhandler i Michigan, USA, som hævder at bruge mod 1 million dollar svarende til 6,8 mio kr. på at annoncere på platformen i forvejen.
Andre forhandlere nævner siger dog til mediet, at fordelen ved at betale for en plads på Facebook Marketplace simpelthen ikke er stor nok, i forhold til hvad det koster.
På den anden side rammer de nye regler ikke private bilejere. De vil stadig kunne sælge biler på Facebook som hidtil, skriver Automotive News.
Bilforhandlere er omvendt ikke de eneste, Facebook gerne vil have penge op af lommerne på. De ny retningslinjer rammer nemlig også boligselskaber og øvrige udlejningsfirmaer.