Kvinder fravælger at blive kørelærer

Foto: PR

De er efterspurgt. Men en lovændring betyder, at kvinderne bliver væk fra erhvervet som kørelærer, mener Lisbeth Jensen, der driver en køreskole.

to ud af 100 lastbiler på de danske veje føres ifølge Transportens Udviklingsfond af en kvinde, og det afspejles i kørelærerfaget. Kørekort til lastbil med hænger har nemlig været lovpligtigt for at blive optaget på kørelæreruddannelsen siden 2014, hvilket har fået kvinderne til at blive væk. Det fortæller Lisbeth Jensen som selv er kørelærer.

– Der er langt færre kvinder, som søger ind på kørelæreruddannelsen, efter optagelseskravet om lastbilkørekort er trådt i kraft. Jeg får opkald fra mange kvinder, der gerne vil være kørelærer, men som ikke ønsker at tage lastbilkørekort. Typisk er de nervøse ved tanken om at manøvrere en stor lastbil, og det er ærgerligt og problematisk både for kvinderne og for de mange elever, som ønsker en kvindelig kørelærer, siger hun i en pressemeddelse.

Kvindelige kørelærere er efterspurgte
Ifølge Lisbeth Jensen er kvindelige kørelærere meget efterspurgte særligt blandt køreskoleelever af samme køn.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



– At tage kørekort er en ny og for mange usikker situation, og for de kvindelige elever handler det ofte om, at de følger sig tryggere ved en underviser af samme køn – præcis ligesom mange foretrækker en læge af samme køn.

Ved at fjerne optagelseskravet om kørekort til lastbil vil flere kvinder søge ind på kørelæreruddannelsen, mener Lisbeth Jensen. Hun foreslår simulatorundervisning som en løsning til at afhjælpe manglen på kvinder i faget.

– Undervisning med lastbilsimulator vil kunne give eleverne den nødvendige baggrundsviden om blandt andet lastbilens blinde vinkler, og hvor meget udsyn lastbilchaufføren har, siger hun.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



Kørelærere påskønner jobbets fleksibilitet
Når kravet om lastbilkørekort får kvinder til at takke nej til kørelæreruddannelsen, takker de også nej til et job med en høj grad af fleksibilitet. Netop fleksibiliteten trak i den tidligere pilot, 66-årige Poul Erik Jacobsen, der i september blev færdiguddannet kørelærer hos Lisbeths Køreskole. Han ønskede at blive længere på arbejdsmarkedet, end luftfartbranchen tillader.

– Jeg arbejder tre dage om ugen i sammenlagt 20 til 25 timer, så jeg ved siden af kan passe mit deltidslandbrug og min fritidsinteresse som flyveinstruktør. Som pilot var jeg bundet af faste arbejdstider og mange hotelbesøg, og vi værdsætter i min familie nu at have mere tid sammen, siger Poul Erik Jacobsen.

– Ønsket om at blive kørelærer opstår ofte ud fra en drøm om at strukturere sin egen arbejdsuge, da der i jobbet ikke er nogen rettesnor som ved et otte-til-fire-job med 37 ugentlige arbejdstimer, siger Lisbeth Jensen.

 

Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk