Huracan STO er en racerbil med nummerplader

Lamborghini har sluppet endnu en specialudgave af deres Huracan løs. En racerbil der må bevæge sig uden for baneasfalten.

Mens regeringer verden over varsler forbud mod biler med forbrændingsmotorer, fortsætter Lamborghini med at bygge vanvittige forbrændingmotoriserede biler.

Deres seneste påhit er holdt i den klassiske Gulf-kombination af orange og blå, og den lystre navnet Super Trofeo Omologata.

Hvis vi begynder med det tekniske, så yder den 5.2-liters V10 faktisk ikke flere hestekræfter, end de 640 styk vi i forvejen finder i Hurcan Evo. Men til forskel fra Evo’en, sender STO’en samtlige af sine hestekræfter direkte i baghjulene.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:

Lamborghini har sendt Super Trofeo Omologata på en heftig slankekur, hvilket betyder, at den vejer hele 43 kilo mindre end Performanté-udgaven af Huracan. Det sikrer 2,09 kilo pr. hk.

Huracan STO vejer blot 1.339 kilo

Megameget downforce
Ja, vi ved det. Det er mange betegnelser for den samme model. Men du skal faktisk blot koncentrer dig om, at Huracan STO går fra 0 til 100 km/t på 3 sekunder – rent. Mens den spurter fra 0 til 200 km/t på 9 sekunder – rent!. Og den stopper ikke, før nålen i speedometeret viser 310 km/t.

LÆS OGSÅ: Cool betjent opløser biltræf med humor

Hvilket faktisk er noget mindre end Hurcan Evo. Men det skyldes mængden af downforce, som bilen genererer. Det er der nemlig 53 procent mere af på STO end Performanté.

Lamborghini siger, at STO er den bil i sin klasse med mest downforce. De specialfremstillede Bridgestone Potenza får altså deres sag for, når Lamborghini’en er oppe i fart.

Den er “billig”
At Lamborghini har ladet sig inspirere af deres racerbilsprogram, da de flikkede Huracan STO sammen, ses tydeligt. Især på sporvidden der er øget med 10 millimeter foran og hele 16 millimeter bagtil.

Den massive mængde downforce og Bridgestone-dæk er dog ikke det eneste, der holder den nye tyr klinet til asfalten. Samtlige bøs i undervognen har fået en gevaldig opstrammer, og så har STO’en noget som den firehjulstrukne Evo faktisk må klare sig uden.

Nemlig firehjulsstyring.

Det lyder dyrt. Men det er faktisk billigt. I hvert fald i forhold til konkurrenterne. En Mercedes-AMG GT Black Series løber op i 335.000 euro. Lamborghini vil ‘kun’ have 249.000 euro for Huracan STO….

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af Huracan STO


Reklame: