Her er 10 dele superbiler stjal fra ‘almindelige’ biler

Vi er gået på jagt blandt verdens superbiler, for at finde ud af, hvor deres reservedele i virkeligheden stammer fra, og der er et par gode overraskelser i mellem.

Det er måske ikke lige til at se. Men af og til låner selv de mest eksklusive bilproducenter fra de mere mainstream mærker.

Hvorfor? Fordi det er nemmere og billligere. I artiklen her er vi gået på jagt blandt nogle af industriens største ‘syndere’..

Der er nogle overraskelser i blandt. Hvad har en Aston Martin tilfælles med Mazda 323 og MX-5? Mere nu du måske lige tror.


1. Flagskibet med den ‘billige røv’

Virage var Aston Martins flagskib fra 1989 til 1993, men fordi pengene var små på fabrikken, blandt andet fordi den store Lagonda faldt totalt igennem, gik man til Volkswagen. Her fik englænderne lov at rode på reservedelslageret. Man tog baglygterne fra VW Scirocco Mk.I med hjem..

2. Baglygter på McLaren F1 fra en hollandsk bus

Alle ved, at McLaren F1 fra 1992 er en af de mest fuldendte sportsvogne gennem alle tider, takket være innovativ nytænkning i utallige dele. Bortset fra baglygterne, skriver Bil Magasinet.

De skulle bare virke, og det gav ikke mening at udvikle helt nye, så man fandt et par, der passede. Fra en Hollandsk bus!

De fire runde baglygter er lånt fra en hollandsk bygget VDL Bova Futura bus, der blev introduceret med disse baglygter i 1982.

 

3. Baglygterne fra en Mazda 323 fandt – også – vej over på en Aston Martin.

Britiske sportsvognsproducenter er gode til at finde dele, der passer til deres biler uden, at det ligner noget, der er lånt fra en konkurrent, uagtet at de små producenter ofte låner dele fra andre britiske bilproducenter.

Men da Aston Martin arbejdede på DB7-modellen, som blev præsenteret i 1994, måtte man længere væk, for at finde et passende sæt baglygter. De er nemlig lånt fra en Mazda 323F, der blev lanceret i 1989.

DB7’eren har i øvrigt de samme dørhåndtag som den første MX-5 fra 1989.

4. Sidespejle på Jaguar XJ220 fra Citroën CX

Jaguar XJ220, der blev lanceret i 1992, var en bil, der voldte Jaguar mange udfordringer.

Udviklingsprocessen er en hel historie for sig, og da den endelige bil stod leveringsklar, var det reelt en helt anden bil, som mange af de kunder, der havde betalt 100.000 kr. i depositum for, forsøgte at undsige, efter at investeringmarkedet var kolapset i 1991.

Af samme grund benytter XJ220 mange dele fra andre biler, især Ford, som opkøbte Jaguar fra slutningen af 1989. Men sidespejlene er lånt fra Citroen CX. De blev i øvrigt også brugt på Lotus Esprit.

5. Hella 4169-baglygter på Pagani Zonda – og flere

Lygter til biler er generelt dyre at udvikle specifikt til en bilmodel. Heldigvis findes der firmaer, som udvikler dem for andre.

Det gælder Hella, som i 80’erne udviklede et sæt baglygter, som siden blev brugt af en stribe bilproducenter. Blandt andre Pagani Zonda og Lamborghini Diablo.

Hellas standarsforlygter er også brugt af en stribe nichéproducenter og biler som Alfa 4C.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Reklame: