Vi kører biturbobøffen Lotus Omega: Selv politiet frygter den!

Da Lotus tryllede med den fredelige Opel Omega i 1990, skete der ting og sager, faktisk var den nær blevet forbudt! Vi triller en tur den vildeste Opel af dem alle.

Jeg betragter, hvordan den sorte Omega trækkes igennem hallen på det, der bedst kan beskrives som en palleløfter til biler, skriver Bil Magasinet.


To runde gribearme har taget fat ved bilens forhjul, og de kører nu den imposante Opel næsten helt lydløst gennem lokalet hos Opel’s enorme Classic-afdeling i Rüsselsheim.

Porten for enden af hallen går op, og sammen med Omega’en træder jeg ud i sollyset, der afslører, at bilen slet ikke er sort. Den er mørkegrøn – også kendt som “Imperial Green”. En farve der kun blev brugt på 907 eksemplarer af den sjældne Lotus Omega, og det er netop sådan én, jeg står og kigger på.


Vær opmærksom på den stramme kobling
Bilens faste mekaniker hæfter bilen af palleløfteren, drejer nøglen, hvorefter motoren springer i gang. Lyden fra de to firkantede udstødningstør er lav og dyb.

– Det eneste, I skal huske, er, at koblingen er noget strammere end på en Omega 3000, siger han med et afslappet smil.

Jeg åbner døren og bliver mødt af en sportslig business-kabine med rynket læder, tykke måtter og et firkantet form­sprog. Alt står som i et uberørt mausoleum fra en svunden tid.

Testbilen er en del af Opel-fabrikkens egen bilsamling, hvilket også forklarer det ekstremt lave km-tal på kun 6.500 km. Husk lige på, at den her bil er 28 år gammel. De rynkede lædersæder er altså ikke slitage. Det var bare sådan, man lavede luksuriøse lædersæder tilbage i 90’erne.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Vil du læse videre? Få fuld adgang på 1 minut

Du har forsøgt at klikke ind på en artikel, der kun er tilgængelig for medlemmer.
Bliv medlem nu og få adgang med det samme - klik her!
Bliv medlem nu!  

Allerede medlem? Log ind herunder: