Faktisk er det flere bilister, der i Kina klager over, at deres biler advarer, om at de er ved at falde i søvn. Men det er ikke tilfældet.
En søvnig bilist kan ingen bruge til noget i trafikken, og det er da også ekstremt farligt at sætte sig søvnig bag rattet. Men en række Xpeng-ejere i Kina er nu alligevel ikke meget for opmærksomheds-assistenten i deres biler.
Ældre systemer reagerede på impulser i rattet, men nyere systemer holder via kameraer øje med… ja, førerens øjne. Og det klager en række Xpeng-ejere altså nu over. For de er bestemt ikke trætte, mener de. Deres øjne er i stedet for små til at kameraet kan registrere bevægelser.
Men det mener ejerne ikke kan være deres problem. Ifølge siden Carnewschina har den kinesiske Weibo-bloggere DerekTLM fortalt sine mere end 300.000 følgere, at han også er blevet ‘ramt’ af en fejlagtig træthedsassistent.
I Kina tildeler Xpeng-biler deres ejere ‘Smart Driving Points’. Ligesom bilerne i øvrigt trækker dem fra igen, hvis ejeren gør noget dumt i trafikken. Systemet har dog ingen juridiske sanktionsmuligheder, ligesom pointsystemet nulstiller sig selv efter 12 måneder i øvrigt. Gør man så noget ‘dumt’ i trafikken igen, ryger der noget fra de 100 point.
DerekTLM har klaget til sine følgere, over hvordan han har mistet 100 point.
– I virkeligheden har jeg bare små øjne, jeg er altså ikke faldt i søvn bag rattet, siger Weibo-bloggeren.
Et par dage efter meldte en anden bloggere sig i samme kor. Denne gang fik mere end 1,2 følgere samme historie. Andre bilister skriver, at også NIO-biler har samme problemer i Kina.