Det er nu endelig vedtaget, at ældre dieselbiler kan smides på byporten i København. Forbuddet kritiseres for at ramme socialt skævt.
De ældste dieselbiler er fortid i København. Det har kommunens Teknik- og miljøudvalg besluttet. Forbuddet betyder, at man ikke længere vil have dieselbiler, der er ældre, end at de kan leve op til emissionsstandarden Euro 4, i den danske hovedstad. Det vil typisk ramme dieselbiler der er ældre end årgang 2009.
Forbuddet indføres gradvist, og de københavnske politikere forventer, at partikelforureningen på den måde vil kunne reduceres med 60 procent. Der er dog et lille smuthul i loven. Dieselbiler udstyret med partikelfilter kan det politiske flertal nemlig ikke smide på porten.
Men sådan et filter er dyrt at få eftermonteret. Derfor frygter kritikere af det københavnske forslag også, at kravet skaber en social slagside. Det siger FDM. Bilejernes interesseorgan frygter, at den nye regel vil ramme hårdt i de hustande, hvor man måske hverken har råd til at udstyre den nuværende bil med et partikelfilter eller købe en nyere model.
At den nye regel den type negative konsekvenser, afviser socialdemokratiets Mette Reissmann. I en kommentar til TV2 henviser hun til, at de dårligst stillede i stedet bør overveje at benytte delebiler.
København kan forbyde de ældste dieselbiler på vejene, fordi en lovændring vedtaget i Folketinget tilbage i april i år gav landets fem største byer lov til det.