Syret syn – kom med på forladt Bugatti-fabrik

I 1987 genopstod Bugatti, da en forretningsmand købte mærket, men så ramte konkursen. Vi besøger ”Den blå fabrik” i Italien 25 år efter at medarbejderne blev sendt hjem.

Fuglene kvidrer ubekymret, mens røde blink advarer om, at rovdyret er løs. Brølet fra en fnysende V12’er bliver stærkere, da en kileformet superbil kastes rundt om den blå bygning i en kontrolleret firehjulsudskridning og accelerer hårdt forbi os, skriver Bil Magasinet.

Den forsætter ned langs samlehallen og hugger bremserne i for at forsvinde rundt om hjørnet.

Jeg falder i staver foran det store logo i røde, hvide og sorte farver på den blå bygning, som var baggrundstapet, da Michael Schumacher fik leveret sin gule EB 110 Super Sport foran pressen i 1994. En sølvhåret herre kommer cyklende forbi og hilser med ringeklokken – det er bossen selv, Romano Artioli, på vej fra et møde i samlehallerne til et nyt på kontoret.


VW forlangte, at Bugatti-logoet blev malet over på den italienske fabrik, da de overtog mærket efter konkursen. Den lokale kustode nænnede det ikke og klistrede i stedet folie henover, som i dag skaller af.