Porsche: Det er nemmere at designe en elektrisk 911

Porsches designchef siger nu, at det er nemmere at designe en elektrisk 911

Porsche har absolut ikke travlt med at sende en eldrevet 911’er på gaden – men for designere i Zuffenhausen vil designet være en smal sag. 

Det eneste, der er sikkert her i livet, er, at vi allesammen skal dø – og køre elbiler åbenbart.

Det er ikke mange dage siden, at Porsches øverste chef, administerede direktør Oliver Blume slog fast, at fabrikken absolut ingen planer at sætte strøm til 911’eren. Ikke nu og måske aldrig.

Men man har et standpunkt, til den dag man tager et nyt. Og det kan godt være, at Porsche ikke rør ved 911’eren som sådan. Men noget tyder på, at man i Zuffenhausen er mere end klar til at skabe en elbil, som ligner en 911.



Men det bliver helt fra bunden. Dog med det meget væsentlige lighedstræk at batteripakken placeres bagerst i bilen. Det er ellers med henvisning, at Oliver Blume tidligere har afvist at bygge en elbil ud af 911’erne.

Det er simpelthen for besværligt.

Vi kan godt
Men nu siger tyskernes design-chef Michael Mauer, at intet er umuligt. Faktisk har han allerede en idé om, hvordan sådan en bil kan se ud. Det fortæller han i et nyligt interview med Autocar.

– Jeg er blandt dem, der var med, da vi gik fra luft til vandkøling. Og nu har vi turbomotorerne. Og måske er en elektrisk 911’er en anden historie. Men set fra et designmæssigt synspunkt vil en elektrisk 911 være en endnu nemmere opgave i fremtiden, fortæller designchefen.

Mauer forklarer, at designet af elektrisk 911’er desuden vil give designerne større frihed, når det kommer til selve designet af bilen.

Spørgsmålet er vel egentlig, om Porsches kunder overhovedet gider køre en elektrisk 911? Desuden er det ingen hemmelighed, at Porsche arbejder på at udvikle det synetiske benzin e-fuel. Faktisk har man taget de første spadestik til en fabrik i Chile.

 



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk