Byggeriet af Porsches e-fuels-fabrik er begyndt

Det første spadestik til Porsches nye e-fuels-fabrik i Chile blev taget onsdag i denne uge

Benzinen er ikke nødvendigvis død, bare fordi politikerne vil have bilisterne over i elbiler. Porsche satser stærkt på syntetisk brændstof. Nu bygges ny fabrik i Chile. 

Første spadestik til Porsches nye e-fuels-fabrik i Chile er taget. Det blev det onsdag i denne uge. Når fabrikkens produktion af det synetiske brændstof kører, vil Porsche kunne levere benzin, som sænker en forbrændingsmotors Co2-udledning med 90 procent.

Det er i hvert fald, hvad Porsche siger. Fabrikanten fra Stuttgart er i øvrigt gået sammen med en række større firmaer som Siemens om projektet.


En halv milliard liter lige om lidt
Produktionen af e-fuels skal efter planen begynde allerede næste år, og det er planen, at man skal producere 130.000 liter brændstof det år. Altså en dråbe af verdens samlede benzinforbrug på årsbasis.

Men allerede i 2024 skaleres produktionen op til 55 millioner liter og i 2026 sigter man efter en samlede produktion på 550 millioner liter e-fuel.

Det kan fabrikken gøre, fordi man bruger vindenergi til processen, som blandt andet spalter brint og ilt i jagten på det synetiske benzin. Selve brinten vil blive bundet til Co2 fra luften. På den måde skabes syntetiske metanol, som er skridtet før e-fuel.

Takket være brugen af vindenergi og anden grøn energi i produktionen hævder Porsche, at fabrikken vil være ‘næsten emissionsfri’.

Første dråber hældes i racerbiler
Selv planlægger Porsche, at de første dråber e-fuels skal sørge for hældes på 911’erne i Porsche Mobil 1 Supercup. Det skal ske allerede fra næste sæson.

Om e-fuels så er fremtiden, er straks en anden diskussion. Porsche har da også allerede sagt, at man er indstillet på at producere elbiler fremover. Samtidig hævder Stuttgart-fabrikken dog, at 70 procent af de biler, Porsche nogensinde har produceret, stadig er på vejene.

Og skal de biler også kunne køre i fremtiden, er e-fuels måske den eneste mulighed.

Det er biler som denne klassiske 911 fra 1967, Porsche vil hælde e-fuels på.


Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk