Guide: Corona giver tid til upgrade af din turbo!

Den turbolente Corona-tid giver ekstra meget garage-tid. Måske du skulle se at få opgraderet- eller renoveret din turbo?

Turbo DK har i årevis nørdet i turboladere og specialiseret sig i at opgradere på originale turboer, som ofte gemmer på langt højere effekt end fra fabrikken. Men for at kunne være med på turboer til helt nye biler, har de nu investeret i udstyr til flowtest, justering og afbalancering, som gør dem førende indenfor turboer i landet. Vi kiggede forbi til en gennemgang af de nye maskiner.

Flowtest af turboer

Mange biler kommer i dag med hybrid-turboer, som har indbygget ladetryksstyring eller wastegate, om man vil. Hertil kommer en meget fintfølende justering og kalibrering, som er altafgørende for, om din bil vil kunne køre optimalt med turboen. Kalibreringen kræver en flowtest, som Turbo DK klarer via deres nye Turbo Technics flowbænk. Her kan du helt præcist se turboens flow under justering og kalibrering, som giver et perfekt resultat og optimal effekt, når den monteres på motoren. Turboen på billedet kører med vacuum-forstilling, men mange nyere turboer har elektronisk forstilling, og her har Turbo DK også det nyeste grej til at klare opgaven.
Flowet bliver nøje monitoreret af maskinens computer og viser effekten af selv den mindste justering. Venstre søjle viser turboens tryk, og højre søjle er live-data fra flowtesten. Der handler så om at havne tæt mellem stregerne i højre søjle, når turboen er perfekt justeret. Det er fintfølende grej!
Havde den testede turbo haft elektrisk ladetryksstyring, havde der siddet en el-aktuator som denne. Når det sker, bruger Turbo DK deres nye udstyr til netop el-styringer, og her kan en kalibrering og justering blive 100% perfekt. Det ses på motorens ydelse – specielt i de lave arbejdsområder.

KLIK PÅ “NÆSTE SIDE” OG LÆS RESTEN AF ARTIKLEN


Reklame: