Nyt udstyr til turborenovering og opgradering – Turbo DK følger udviklingen

Turbo DK flowtest

En turbo er ikke længere bare en brik i det store motor-puslespil. Det er en avanceret del, som er endnu mere avanceret at reparere og opgradere.

Det har Turbo DK gjort i årevis og har især specialiseret sig i at opgradere på originale turboer, som ofte gemmer på langt højere effekt end fra fabrikken. Men for at kunne være med på turboer til helt nye biler, har de nu investeret i udstyr til flowtest, justering og afbalancering, som gør dem førende indenfor turboer i landet. Vi kiggede forbi til en gennemgang af de nye maskiner.

Flowtest af turboer

Mange biler kommer i dag med hybrid-turboer, som har indbygget ladetryksstyring eller wastegate, om man vil. Hertil kommer en meget fintfølende justering og kalibrering, som er altafgørende for, om din bil vil kunne køre optimalt med turboen. Kalibreringen kræver en flowtest, som Turbo DK klarer via deres nye Turbo Technics flowbænk. Her kan du helt præcist se turboens flow under justering og kalibrering, som giver et perfekt resultat og optimal effekt, når den monteres på motoren. Turboen på billedet kører med vacuum-forstilling, men mange nyere turboer har elektronisk forstilling, og her har Turbo DK også det nyeste grej til at klare opgaven.

Flowet bliver nøje monitoreret af maskinens computer og viser effekten af selv den mindste justering. Venstre søjle viser turboens tryk, og højre søjle er live-data fra flowtesten. Der handler så om at havne tæt mellem stregerne i højre søjle, når turboen er perfekt justeret. Det er fintfølende grej!

Havde den testede turbo haft elektrisk ladetryksstyring, havde der siddet en el-aktuator som denne. Når det sker, bruger Turbo DK deres nye udstyr til netop el-styringer, og her kan en kalibrering og justering blive 100% perfekt. Det ses på motorens ydelse – specielt i de lave arbejdsområder.

Afbalancering

Turbo DK

Afbalancering af turboen er en yderst vigtig brik i en velfungerende turbo, og her er der mange måder at gøre det på. Turbo DK gør tingene grundigere end de fleste, og også her er indkøbt noget af det fineste grej på markedet. På billedet her ses den mindste afbalanceringsbænk, som kan rotere turboen op til 10.000 omdrejninger/min. For mange renoveringsfirmaer er dette nok, men Turbo DK bruger den kun til at afbalancere det ‘grove’ på turboen – derefter kommer den over i CIMAT maskinen. Se med herunder.

Turbo DK

Den spritnye afbalanceringsmaskine fra CIMAT er toppen indenfor nyeste værktøjer til turboer og kan spoole en turbo op over 200.000 omdrejninger/min. for at afbalancere den gennem hele omdrejningspekteret. Mange nye turboer kører nemlig med SÅ høje omdrejninger. Nogle turboer kører endda baglæns, altså mod uret, og her kan CIMAT maskinen også være med. Turboens kerne spændes her op i bænken og gøres klar til at blive spoolet op.

Turbo DK

Efter første test vises her en graf af turboens ubalance og en rød prik indikerer, hvor problemet ligger. Nu handler det om at fjerne lidt materiale på det anviste sted, så næste test forhåbentlig er tættere på en balanceret turbo.

Turbo DK

Her slibes en lille smule af møtrikken på kompressorsiden på det præcist anviste sted. Herefter gentages testen, og turboen spooles op til det anviste antal omdrejninger, indtil det perfekte resultat er opnået. Det her er et must, hvis du vil have den perfekte performance og levetid ud af din turbo. Måske forstår du nu bedre, hvorfor en renovering eller opgradering af din turbo koster mere, end du kan købe et gør-det-selv-renoveringssæt til på eBay.com – det er to HELT forskellige resultater.

Bedre end ny
Turbo DK laver renoveringer og opgraderinger af turboer fra 3.600 kr., og her får du altså en turbo retur, som i mange tilfælde er bedre end en helt ny fra en samlebåndsproduktion.

Læs mere og kontakt Turbo DK på deres side www.turbodk.dk

Klik frem og tilbage på pilene