Mitsubishi stopper bilproduktion – skal sælge Nissan’er i stedet

Mitsubishi har det ikke bare svært, mærket - der er en del af Renault-Nissan-alliancen - bløder penge. Det tager man nu konsekvensen af.

Mitsubishi har det ikke bare svært, mærket – der er en del af Renault-Nissan-alliancen – bløder penge. Det tager man nu konsekvensen af.

I hvert fald på hjemmemarkedet i Japan. Her indstiller Mitsubishi produktion af egne personbiler fra omkring 2026.

Det skriver Nikkei Asia.


Midlerne i Mitsubishis slukne pengetank skal i stedet gå til udviklingen af EV-relaterede produkter. Det betyder, at nye Mitsubishi’er fremover vil være Nissan-modeller med et andet logo. Omend mærkets ingeniører får lov til at ændre på både interiør og eksteriør. I hvor stort et omfang vides dog ikke.

Dermed gør Renault-Nissan endnu engang indhug i Mitsubishis selvstændighed. Omend det ikke er alt for overraskende i en bilindustri, hvor mærker på kryds og tværs deler teknik for at nedbringe omkostninger.

I 2020 forlod Mitsubishi det engelske fastland. Det betød, at man solgte ud af en imponerende samling biler, som blandt andet talte flere specielle rallybiler. Læs den historie her.

Mitsubishi har haft det skidt i en del år efterhånden. Sidste år forsøgte fabrikken at minimere det generelle tab med 20 procent ved at annoncere, at man ville trække sig helt fra det europæiske marked – dermed også fra Danmark. Men blot nogle måneder senere ombestemt japanerne sig.

I stedet vil man nu blandt andet sælge biler på Renault-platforme i blandt andet England. Det siges, at Mitsubishi vil reducere sin portefølje fra de nuværende otte platforme til bare fire af slagsen i 2026. Resten skal være udviklingssamarbejder med Nissan.

Meget apropos Nissan sidder dette mærke på 34 procent af aktierne i Mitsubishi. Det købte man sig nemlig til i 2016, hvilket altså skabte Renault-Nissan-Mitsubishi.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk