LADA vil betale de ansatte for at sige op


Lada/AvtoVAZ, der ikke længere har Renault i ryggen, er i massive pengeproblemer. Nu vil det russiske mærke betale nogle af de ansatte for at sige op.

Ikke bare må Lada med (med den russiske regerings velsignelse, red.) sende biler uden airbags, ABS-bremser og ESP-sikkerhed på gaden i Rusland. Selv aircondition mangler i visse af mærket modeller nu. Fabrikken må også fyre folk. Det sidste lige så meget af nød som det første.

LÆS OGSÅ: Lada lancerer ‘ny’ model: uden airbags, ESP, elruder og aircondition

Lada og moderselskabet AvtoVAZ er så hårdt ramt af vestlige sanktioner mod Rusland, at russerne nu tilbyder visse ansatte op til 183.438 rubler – lige omkring 22.000 danske kroner – for at sige op. For nogle af de ansatte vil det være syv gange mere, end de tjener om måneden.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Ordningen med fratrædelsesgodtgørelsen er allerede noget, den russiske stat har godkendt. Det skriver Reuters.

Det er frivilligt, siger russerne
AvtoVAZ-koncernen understreger dog, at ordningen er frivillig, og at ingen medarbejder vil blive tvunget til at tage pengene. Endnu.

Ses vi til Auto Show?


– AvtoVAZ understreger, at virksomheden ikke planlægger at gennemføre massefyringer, og de foreslåede støtteforanstaltninger udelukkende er af frivillig karakter, lyder det i en erklæring fra koncernen.

Lada, der beskæftiger 40.000 ansatte, blev tilbage i marts solgt tilbage til russerne. Mærket og dermed AvtoVAZ har ellers været kontrolleret af Renault, siden franskmændene i 2007 købte sig til 67,1 procent af virksomheden.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Aftalen med de nye ejere betød, at AvtoVAZ tilbage i maj i år igen kom på russiske hænder. Og det for sølle 1 russisk rubel. Samtidig trak Renault alle sine øvrige aktiviteter ud af landet. Af aftalen fremgår det dog også, at Renault inden for de næste fem år har mulighed for at købe Lada tilbage.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk