Porsche giver 7,4 millioner kr. til nødhjælp i Ukraine


Det samme beløb har Volkswagen sendt afsted mod nødhjælpen i Ukraine. 

Efterhånden som Ruslands invasion på ukrainsk jord bare trækker, trækker internationale bilproducenter sig fra Rusland og tilbyder at sende støtte til Ukraine eller begge dele. Porsche er den blot den seneste virksomhed i rækken. Til gengæld sender tyskerne nu 1 million euro svarende til 7,4 millioner kr. til ukrainsk nødhjælp.

Pengene fordeles mellem to organisationer. 750.000 euro går til FN’s flygtningehjælp. Det er den samme koncern, som Porsches moderselskab Volkswagen Group også donerede en million euro til fornyelig. De resterende 250.000 euro går til Ferry Porsche Foundation, hvis formål er at hjælpe børn og unge vokse.

Men de to tyske mærker i VAG-koncernen er langt fra de eneste, som vil hjælpe ukrainerne. I slutningen af ​​sidste uge donerede Mercedes-Benz en million euro til Røde Kors. Penge skal specfikt gå til nødhjælp i Ukraine. Den 2. marts fortalte Stellantis, at man ville sende samme beløb til en ikke-statslig hjælpeorganisation i Ukraine. Samme dag valgte Ford at give 100.000 dollars til l Global Giving Ukraine – anden anden nødhjælpsorganisation.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




LÆS OGSÅ: Audi tvinges til at lukke ordrebøgerne i Europa

Bortset fra donationer har adskillige bilproducenter valgt at indstille deres produktion i Rusland. Toyota har allerede sagt, at man den 4. marts ville lukke fabrikkerne i Rusland som bygger Camry og RAV4-modellerne til det russiske marked. Volvo og JLR-gruppen har også sagt farvel til Rusland. Faktisk nægter Volvo nu at sende flere biler til Rusland. Samme holdning har Honda, General Motors og Mazda, og ifølge The Wall Street Journal har Hyundai lukket ned for sin fabrik i St. Petersborg. Men koreanerne vil åbne fabrikken igen 9.marts.

Den russiske invasion skaber mange problemer i bilindustrien. Flere især europæiske bilmærker får nemlig ledningsnet leveret fra fabrikker i det vestlige Ukraine. Fabrikker der nu er lukket ned. Det har bl.a. ramt BMW, Audi, Porsche og Volkswagen. Ifølge Reuters har 22 bilmærker investeret i 38 fabrikker i Ukraine, og det beskæftiger mere end 60.000 personer.

 

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk