Denne DeLorean gemmer på vanvittig twinturbo V8’er

Få biler er mere ikoniske end DeLorean DMC-12. Mange ejere har i tidens løb drømt om, at lige deres eksemplar tog dem 'tilbage til fremtiden'.

Få biler er mere ikoniske end DeLorean DMC-12. Mange ejere har i tidens løb drømt om, at lige deres eksemplar tog dem ’tilbage til fremtiden’.

Ejeren af denne DeLorean er gået skridtet videre i jagten på en gennemført lookalike.

Bilen blev præsenteret for verden ved sidste uges SEMA-udstilling, og med det samme er det tydeligt at skille den fra sine 8.583 søskende. Hvoraf ikke er overlevet frem til i dag. Men denne DMC-12 kører stadig – og det måske bedre end nogensinde før. Det ser i hvert fald sådan ud med bilens ekstremt brede bodykit.

Manden bag en – meget – bred Golf hjalp til
De brede skærme er dog ikke bygget i aluminium som resten af bilen. Men ombygningen er så ekstrem, at vi godt kan tilgive ‘den lille fejl’. Og hvis du nu tror, at det hele er smidt – måske rettere bukket sammen – i en tilfældig garage, så tager du fejl. Designet er udtænkt af konceptkunstneren Khyzyl Saleem, som du sikkert har hørt om før.



PS: Han er idémanden bag verdens måske bredeste Golf II, som faktisk også er blevet til virkelighed.

Men på SEMA 2021 stod resultatet af hans seneste idé, og vi må sige, at DeLorean’en virkelig er ulig nogen anden.

Lygterne er 3D-printet
I videoen om bilen, som du kan se længere nede i denne artikel, afslører ejeren, at da han købte DMC-12C’eren, var bilen den billigste af sin slags i USA. Det har siden taget ham omkring et halvt år bare at få skærmene til at sidde rigtigt. Og så har vi slet ikke nævnt de 3D-printede forlygter med LED-lys og de lige så karakteristiske baglygter.

Eller motoren for den sags skyld. Væk er den notorisk upålidelige 2,85-liters V6, der blev skabt i et samarbejde mellem Peugeot, Renault og Volvo – men som aldrig gjorde noget godt for DeLorean. I stedet har ombygningen af en 5,3-liters LSX-V8’er fået fuld skrue.

Bygget for at se cool ud
Større indsugningsmanifold og et par massive turboladere er par nogle af højdepunkterne. Faktisk er turboerne så lav, at de ‘svæver’ blot et par centimeter over asfalten. Nok ikke det mest holdbare setup –  men det er ejeren sådan set ligeglad med. Denne DeLorean er bygget med en bagtanke og kun én – nemlig at den skal se cool ud.

Den enorme V8’er er koblet til gearkassen fra en Porsche 911 af 996-generationen, og så har de otte cylindre selvfølgelig fået sig et skræddersyet udstødningssystem.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk