Denne Audi RS7 har flere hestekræfter end den første Bugatti Veyron

Audis RS7'er er en fornuftig hurtig skabning fra fabrikken. Men der findes altid nogen, som bare ikke kan nøjes med 600 hestekræfter. Vi har fundet en fornuftig løsning hos en tysk tuner.

Audis RS7’er er en fornuftig hurtig skabning fra fabrikken. Men der findes altid nogen, som bare ikke kan nøjes med 600 hestekræfter. Vi har fundet en fornuftig løsning hos en tysk tuner.

Som du sikkert allerede ved, er opskriften på fremdrift i en Audi RS7 en 4-liters, dobbelt-turboladet V8-motor. Den er i alt almindelighed temmelig hidsig. Særligt fordi drivlinjen får hjælp af 48-volts mild-hybrid-batteripakke.

Det giver 600 hestekræfter og 800 newtonmeter. Altså når bilen kommer dirkete fra fabrikken. Men hva’ nu hvis man ikke kan nøjes? Tja, et bud er at få fat i gutterne hos Wheelsandmore, for de mener virkelig det der med ‘and more’…

Det koster… en del euro
Faktisk kan de tilbyde hele seks nye tuningspakker til RS7’eren. De første er mere eller mindre for lidt ekstra skub i hverdagen. Skal det derfor være rigtig sjovt, skal man begynde med en Stage 3-optimering.



Her begynder tunerne nemlig at rode med mere end motorstyringen. Således bliver alt fra gearkassen, til udstødningssystemet og indsugningsmanifolden lavet om. Sagt på en anden måde – tingene er blevet større. Og det betaler sig i den grad, hvis man er en hund efter hestekræfter.

Men det koster. Alene delene hertil løber op i små 11.000 euro svarende til cirka 82.000 danske kroner, og så skal tunerne have 1.000 euro yderligere for montering. Men så har du også 840 hestekræfter at lege med, når bilen kommer tilbage.

Et bæst med race fuel
Er det ikke nok, byder Stage 4 på 915 hestekræfter. Mens det går helt amok med Stage 5 som byder på fire cifre – nemlig 1.045 hestekræfter med racefuel (E85) i tanken. På mere almindeligt oktan 100 er der 980 hestekræfter til rådighed.

Den slags er selvfølgelig endnu dyrere i dele.

Wheelsandmore skriver, at skal ombygningen være TUV-godkendt – så monsteret kan bruges på vejene – må man tage til takke med 980 hestekræfter.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk