Interessen for nye elbiler er ikke, hvad den har vรฆret. I hvert fald ikke pรฅ Europas stรธrste bilmarked i Tyskland.
Mens brugte elbiler rasler ned i pris, og lige nu aldrig har vรฆret mindre vรฆrd, falder interessen for de nye ogsรฅ.
Det ses pรฅ salgstallene i Tyskland, der udgรธr Europas absolut stรธrste bilmarked. Tallene skal ses i lyset af, at Tysklands regering i december sidste รฅr fjernede al offentlig stรธtte til elbiler.
Et trรฆk, der skulle vรฆre med til at lappe et gabende hul i statskassen, men som ogsรฅ fik interessen for bilerne til at styrtdykke nรฆrmest omgรฅende.
Allerede pรฅ salgstallene i januar kunne det aflรฆses, at interessen for elbiler ikke er verdens stรธrste. I hvert fald ikke uden statsstรธtte. Tyskerne indregistrerede sรฅledes 55 procent fรฆrre elbiler i den fรธrste mรฅned af 2024. Lรฆs mere om det her.
LรS OGSร : Sรฅ mange biler er beslaglagt for vanvidskรธrsel pรฅ 3 รฅr
Siden er interessen for de nye biler fortsat med at falde. Stefan Bratzel fra Center of Automotive Management (CAM) peger dog i en kommentar til Auto Bild pรฅ flere รฅrsager.
Nye elbiler bliver meget hurtigt gamle, fordi udviklingen har sรฅ meget fart pรฅ. Og alene det faktum kan fรฅ bilister, som egentlig er interesseret i elbiler, til at holde igen.
Dertil kommer, at flere af de helt store biludlejningsfirmaer de seneste mรฅneder har luget kraftigt ud i antallet af elbiler. Ganske enkelt fordi bilerne er for dรฅrlige og for dyre en forretning.
Noget tredje er, at der med regelรฆndringen fra december mangler incitamenter til at kรธbe en elbil. Udsigten til mangel pรฅ statsstรธttede elbiler har ogsรฅ fรฅet flere organisationer til at rรฅbe op herhjemme. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]