De største tuningsmyter: Hvad virker, og hvad gør ikke? Del 1

I en ny artikelserie på Boosted.dk afslører vi nogle af de største myter i tunerverden. Her er første del.

Din ven fortæller, at han har hentet 30 hestekræfter mere i sin Honda Civic ved at skifte luftfilteret. Men vent nu lige, passer det?

Fra i dag og henover de næste fire onsdage afslører Boosted Magazine 25 af de største myter om tuning. Sandheden skal frem.

Vi begynder med dem, der kører stærkt sidelæns, driftbilerne og deres dækgreb. Eller mangel på samme?

Myte 1: DRIFTBILER HAR ET DÅRLIG GREB PÅ BAGDÆKKENE
Folk, der ikke forstår sig på driftning, kan finde på at sige hvad som helst for at lyde kloge. Blandt andet at bilerne slet ikke har noget greb på baghjulene. De kommer længere ud på overdrevet, når de tilmed påstår, at bagdækkene skal være smalle for, at bilerne overhovedet kan komme rundt med bagenden først.

Det kunne ikke være mere forkert. De professionelle driftere sætter bilerne op som baneracere, altså med semislicks hele vejen rundt. Desuden gælder det i en driftkonkurrence om at have så meget fart på som muligt, samtidig med at bilen går sidelæns. Derfor nytter det ikke noget at mangle greb, da bilen i så fald slet ikke kan nå de krævede hastigheder rundt på banen. Uden greb vil bilerne også være umulige at styre

 

Myte 2: EN WASTEGATE SKRATTER SOM EN SINDSSYG
Hvordan denne myte overhovedet er opstået, er os en gåde. For det er meget simpelt – en wastegate skratter eller hvisler ALDRIG. Gør den, er der noget galt.

Wastegaten er skabt for at skåne turboladeren og motoren ved at lede udstødningsgassen væk fra netop turboladeren. Det eneste, der kommer fra en virkende wastegate, er altså udstødningslyd. Måske en stikflamme i ny og næ. Den hvislende lyd kommer i stedet fra dumpventilen eller direkte fra turboen selv, når komprimerede luft ryger tilbage gennem turbinehjulet

 

 

MYTE 3: 1,2 BAR GIVER SAMME HK UANSET TURBOENS STØRRELSE
Her er en af de myter, du gerne må give din kammerat en syngende dummeflad for. Hvis altså han fortæller dig, at effekten er den samme ved et bestemt antal bar – og det er uanset turboens størrelse. For det kunne ikke være mere forkert.

En lille lader (som Garrett GT12 der er lavet til 130 hk) kan nemlig kun klare en lille mængde udstødningsgas. På den måde bliver selve ladetrykket måske lige så højt som i en større lader (som i en Garrett GT45 der tåler 1.100 hk).

Men den lille lader får slet ikke samme mængde luft presset mod indsugningen som sin større fætter. På den måde er der altså meget mere power i GT45, fordi den modsat GT12 kan få meget mere luft i indsugningen ved samme ladetryk. Og det er, hvad det hele handler om her

MYTE 4: EN DUMPVENTIL FÅR MOTOREN TIL AT YDE MERE
Kært barn har mange navne (BOV, blow-off, dumpventil osv..) kan ALDRIG give din motor flere heste – eller mere moment for den sags skyld. Punktum!

De, der påstår det modsatte, lyver. Atter andre påstår også, at ventilen mindsker turbolag. Og selvom det på papiret giver mening (fordi ventilen gør opbremsningen for turbinehjulet mindre kraftig, og der dermed er kortere til næste spool-up, red.), er en bil aldrig blevet bevist mærkbart hurtigere af den effekt. Dumpventilen skåner dog turboladeren, og det er afgjort en vigtig egenskab

 

MYTE 5: MAGNET GIVER BEDRE ØKONOMI OG PERFORMANCE Måske har du hørt om de såkaldte ‘brændstof-magneter’, der er til slag flere steder på nettet. Udviklet til at påvirke bilens brændstof skulle de mindske din slædes forbrug af de dyre dråber. Der er bare det, at dimserne skal monteres så brændstoffet ‘magnetiseres’ på den helt rigtige måde..

Lyder det som den sygeste gang hokus-pokus, så er det lige, hvad det er. Vi har aldrig set nogle test, der beviser, at magneterne virker. At producenten har målt 0,02 procent bedre forbrug på en bil i Kina, kan du bruge til lige præcis 0 – og da slet ikke til at få flere hestekræfter

 

 

 

Klik frem og tilbage på pilene