De største tuningsmyter: Hvad virker, og hvad gør ikke? Del 2

I artikelserie på Boosted.dk afslører vi nogle af de største myter i tunerverden. Her er anden del

Din ven fortæller, at han har hentet 30 hestekræfter mere i sin Honda Civic ved at skifte luftfilteret. Men vent nu lige, passer det?

LÆS OGSÅ: FIK DU IKKE DE FEM FØRSTE MYTER MED? KLIK HER

Henover fem onsdage afslører Boosted Magazine 25 af de største myter om tuning. Sandheden skal frem.

I denne anden runde lægger vi ud med noget ladetryk – skal det være single eller bi(turbo) ?

MYTE 6 – TO TURBOER LAVER HURTIGERE LADETRTK, EN ENKELT GIVER POWER

De fleste bilmyter kommer ud af uvidenhed om turbotuning. Denne her hører du eksempelvis fra folk, der kun har hørt om én stor, gammeldags turbolader. Den kan rigtigt nok lave power, men den er meget større, end de biturboladere, der sammenlignes med.

Virkeligheden er dog, at du opnår præcis samme effekt ved at montere én stor turbolader eller to i samme størrelse – bare motoren er af samme type. Ladetrykken indfinder sig desuden på samme tid.

Dog skal det sige, at du kan hente en lidt ekstra i spool up-tiden ved dele udstødningsmanifolden i to (dvs. udstødningen fra tre cylindre til hver turbolader på en sekscylindret motor). På den måde er der mere end én effektiv måde at bruge udstødningsgasser. Altså kan myten godt have et gran af sandhed i sig – ikke meget, men lidt. Forskellen er minimal, og ikke noget du vil mærke i hverdagen.

MYTE 7 – STOR UDSTØDNING PÅ TURBOBIL GIVER FÆRRE HK

På en bil, der ikke er turboladet, kan en for stor udstødning godt have negativt indvirkning på antallet af hestekræfter – i sær ved de lavere omdrejninger.

Denne myter går på, at det samme gæld for biler med turbo. Det er løgn. En turbomotor har brug for at komme af med luften så hurtigt som muligt, hvor en sugemotor skal bruge det modtryk, som udstødningen skaber.

En turbolader danner derimod selv modtrykket, og derefter skal luften bare hurtigst muligt ledes gennem udstødningen.

MYTE 8 – MERE LADETRYK KRÆVER HØJERE KOMPRESSION
Måske har din makker (Ja, du må gerne aflevere endnu en dummeflad her) fortalt dig, at høj kompression er rigtig godt for din tunede bil – også når den har turbo. Men det er lige omvendt!

Faktisk er du nødt til at sænke kompressionen, hvis du vil hæve ladetrykket. Når du har trykladning på din bil, svarer det til at have kompression. Og det kan ende helt galt, hvis der ikke justeres den anden vej også.

Så kan motoren nemlig begynde at selvantænde (banke) under øget tryk.

MYTE 9 – DU SMADRER MOTOREN VED IKKE AT HAVE EN BLOW OFF-VENTIL
Blow off-ventilen har én funktion – at lufte ud i de trykrør, som sender komprimeret luft tilbage fra indsugningen mod turboladeren, når du slipper speederen og lukket gasspjældet.

Ventilen skåner laderen, men sandheden er, at turboen sagtens kan klare sig uden. Dog slides den hurtigere, når blow-off’en mangler.

Eksempelvis må WRC-biler slet ikke bruge blow off-ventiler, så den piftende lyd, du hører fra en rallybil, der får tæsk, er faktisk selve turboladeren, der slipper lufttrykket.

MYTE 10 – JO HÅRDERE UNDERVOGN, DESTO BEDRE KØRER DIN BIL
Hvis du tror på denne myte, ender du stensikkert med nyresten. For godt nok er racerbiler meget lave og hårde i affjedringen, men det betyder ikke, at din gadebil også kører bedst sådan.

En racerbil er nemlig helt glat i overfladen, og ikke plaget det kommunale vej-og park-væsen der lige kigger forbi for at grave et hul der eller lappe lidt hist og her.

Derfor vil en race-hård undervogn på en gadebil få bilen til at hoppe og danse rundt på vejen som en narkopåvirket epileptiker midt under et grumt anfald. Fordi der mangler affjedring til at absorbere buler og bump.

Skal du have det maksimale ud af en undervogn, er det vigtigt at vælge en, der kan justeres både i højde og hårdhed så den passer til underlaget.

Klik frem og tilbage på pilene