By vil sænke hastighedsgrænsen til 24 km/t

London - en af verdens mindst bil-venlige byer - planlægger at sænke hastighedsgrænsen til blot 24 kilometer i timen.  Lige nu er den 32 km/t.

En af verdens mindst bil-venlige byer planlægger at sænke hastighedsgrænsen til blot 24 kilometer i timen. 

15 miles i timen svarende til blot 24 kilometer i timen. Så langt vil bystyret i Englands hovedstad London have trafikken ned i fart. Og det skal gælde hele byen.

Kørsel i London er allerede en langsommelig affære. Hvilket hovedsaglig skyldes den massive daglige trafik. Men snart kan endnu et forhold tvinge hastigheden i hovedstaden ned.

Bystyret vil nemlig gøre en af de mindst bilvenlige byer i Europa endnu mindre bilvenlig med en planlagt hastighedsgrænse på kun 15 mp/h svarende til 24 km/t.



Dermed melder London sig i koret af storbyer, der på det seneste har sænket hastighedsgrænserne. Både København og Paris har allerede gjort det i år.

Bruce McVean, der er fungerende assisterende transportdirektør i City of London Corporation, har nemlig fortalt, at han vil søge Englands transportminister, Grant Shapps, om tilladelse til at ændre hastigheden i byen.

Lander snart på ministerens bord
– En anmodning om støtte til en hastighedsgrænse på 15 km/ t vil snart blive sendt til transportministeren, sagde McVean.

– Hvis det kan lade sig gøre, vil vi indledningsvist indføre hastighedsgrænsen visse steder i byen. Men det er planen, at de 15 kilometer i timen skal gælde i hele byen inden udgangen af 2022, fortæller transportdirektøren.

Hvis den foreslåede ændring blive godkendt, er det dog vigtigt at påpege, at hele byen faktisk ikke er hele byen. Hastighedsgrænsen vil ‘kun’ gælde området London City – den såkaldte ‘Square Mile’. Lige nu er hastighedsgrænsen i dette område 20 mph – 32 kilometer i timen.

Der er altså ikke tale om en ny hastighedsgrænse i hele London. Det skriver Auto Express.

Det går alligevel ikke hurtigere
Begrundelsen for at sænke hastighedsgrænsen er egentlig også ganske klar – bystyret i London ønsker, at dødsfald og alvorlige kvæstelser skal være fortid i byen inden 2040.

Det er faktisk ikke første gang, bystyret har forsøgt at sænke hastigheden i London.  Tilbage i 2019 planlagde man således, at sænke hastigheden i finansdistriktet  til 15 km/t.

Altså med det argument at, “trafikken i området alligevel ikke havde bevæget sig hurtigere end hestevogne i 100 år”.

Læser man de britiske trafikregler, står der, at det kun er bilister, motorcyklister og knallerister, som skal overholde hastighedsgrænserne. Hvilket giver mening. At måle en cyklist hastighed giver ikke ret meget mening,



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk