Det er ikke første gang, at den tyske topchef er ude med riven efter sine amerikanske konkurrenter. Senest sender Zipse dog en meget afslappet stikpille i Teslas retning.
Tesla har unægteligt haft et teknisk forspring på elbiler, men hullet er så småt ved at lukke i takt med, at flere og flere af de etablerede mærker introducerer modeller, der kan konkurrere både på pris og rækkevidde.
Det skriver Bil Magasinet.
BMW har netop sendt to el-drevne modeller på markedet, og de ligner begge, at de er sat i verden med det specifikke formål at konkurrere med Tesla:
BMW i4 er en direkte konkurrent til Tesla Model 3, mens BMW iX er en konkurrent til Tesla Model X – sidstnævnte er i øvrigt BMW’s første bil til at være udviklet som ren elbil siden BMW i3.
LÆS OGSÅ: Tysker snuppet med 215 km/t – Audi S7 beslaglagt på stedet
På en konference langede BMW’s topchef ud efter Tesla – dog på en meget afdæmpet, tysk manér:
– Forskellen på os og Tesla er vores standarder for kvalitet og driftsikkerhed,” sagde Oliver Zipse onsdag ifølge Bloomberg.
– Vi har forskellige målsætninger om kundetilfredshed, fortsatte han.
Holder Tesla i længden?
Oliver Zipse har tidligere spredt tvivl om, hvorvidt Tesla kan holde i længden, og på konferencen anklagede han Tesla for at tage markedsdele ved at sætte priserne ned – en strategi der ifølge ham ikke er holdbar.
I USA har Tesla faktisk sat priserne lidt op på Tesla Model 3 og Model Y, men i Danmark er priserne på fx Long Range-udgaven af Model 3 faldet med godt 20.000 kr siden 2020.
9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING
Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:Zipse’s kommentarer er en anden strategi end fx VW’s og Ford’s direktører har valgt. De har begge rost Tesla for at hjælpe elbilerne på vej.