17 års modelhistorie skal en tur retur til den lokale Ferrari-forhandler. Altså fra hele verden. Der er problemer med bremsevæsken.
23.555 biler. Så mange biler fra Ferrari, som fabrikken i Maranello har produceret de sidste 17 år, skal en tur på værksted. Det afslører et dokument fra de amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder NHTSA.
Tilbagekaldelsen gælder dog ikke kun biler på de amerikanske veje. Bilerne er leveret til kunder i hele verden. Ferrari tilbagekalder bilerne, fordi de muligvis lækker bremsevæske. Et problem der i sidste ende kan føre til, at de ramte biler ikke kan bremse.
Helt konkret vil Ferrari nu – foruden at udbedre fejlen – også installere et stykke software i de ramte biler, så advarselslampen – der indikerer fejl på bremsesystemet – bliver endnu tydeligere i instrumenteringen.
Nu er tilbagekaldelser af biler ikke noget usædvanligt. Det er da heller ikke første gang, Ferrari gør det. Så sent som sidste år tilbagekaldte italienerne næsten 10.000 biler. Dengang var der også bøvl med bremserne. Men i år drejer det sig om næste alle de biler, Ferrari har produceret siden 2005 – inklusiv hyperbilen LaFerrari. Det skriver CarBuzz.
Ifølge mediet får de ramte Ferrari-ejere besked om tilbagekaldelsen af deres biler inden eller senest den 24. september i år. Værkstedsbesøget er på Ferraris regning.
2005–09: Ferrari 430
2005–11: Ferrari 612 Scaglietti
2009–17: Ferrari California
2010–11: Ferrari 612
2012–16: Ferrari FF
2013–17: Ferrari F12 Berlinetta
2013–15: Ferrari LaFerrari
2015–17: Ferrari California T
2016: Ferrari F60 America
2017: Ferrari F12 TDF
2017: Ferrari LaFerrari Aperta
2017–20: Ferrari GTC4 Lusso
2018–20: Ferrari GTC4 T
2018–22: Ferrari Portofino
2018–22: Ferrari 812
2019–20: Ferrari 488 Pista
2020–22: Ferrari F8 Spider
2020–22: Ferrari F8 Tributo
2021–22: Ferrari Roma
Kilde: NHTSA