Med en ny type ladekabel vil Ford en af elbilens største kvaler til livs. Som det er nu, lader elbiler nemlig alt for langsomt.
Hvor hurtigt en elbil kan lades afhænger af en række forhold – blandt andet hvor meget strøm der kan sendes gennem selve ladekablet. Og det vil Ford nu sætte skub under.
Sammen med Purdue University vil man udvikle et ladekabel, som håndtere langt mere strøm, end tilfældet er i dag. Helt konkret arbejder forskere på at finde en metode, hvor varmen, som opstår, når en elbil lades, ikke er en hindring for, hvor meget strøm der kan sendes gennem ladekablerne.
Lige nu anvender producenterne af ladekabler væske for at holde temperaturen nede. Og her vil forskerne i stedet benytte sig af damp til den nye type kabel.
– I dag er opladerne til elbiler begrænset af, hvor hurtigt en elbils batteri kan oplades med hensyntagen til risikoen for overophedning af batteriet. At oplade hurtigere end i dag kræver mere strøm, hvilket betyder at en større mængde varme skal transporteres væk, for at kablet fungerer, siger Michael Degner, som er teknisk chef ved Ford Research and Advanched Engineering.
Den tekniske chef kunne dog ikke sætte nogen dato på, hvornår man vil være klar med den nye type ladekabel.
Ford ville dog ikke udelukke, at det en dag bliver lige så hurtigt at lade en elbil, som det er at tanke en benzin- og dieselbil i dag. Men det kræver, siger amerikanerne, at de ikke står alene med initiativet.