Set i det store billlede er der ikke meget at hente, hvis Skatterådet beslutter at sætte kørselsfradraget op, når rådet mødes på tirsdag.
Det vil kun være en lille hjælp til landets bilister, hvis Skatterådet på sit møde tirsdag i næste uge siger god for at hæve kørselsfradraget. Det forklarer skatteekspert Morten Neumann Jørgensen ved revisorvirksomheden BDO til Ekstra Bladet.
Det skyldes, siger skatteeksperten, at det ikke udelukkende er prisen på benzin og diesel, som har betydning for, hvad det koster at køre bil.
BDO har med et udgangpunkt i en literpris på 16,78 kr. for benzin – i stedet for Skatterådets nuværende 12,78 kr. – regnet sig frem til, at kørselsfradraget kan stige med sølle 22 øre pr. kilometer.
Her kan der være noget at hente
Set i det store regnskab fylder udgifter til dæk, service, reparationer, periodiske afgifter og forsikringer nemlig mere for de danske bilister, slår revisionsfirmaet fast. Faktisk udgør udgiften til brændstof kun omkring 20 procent af det samlede bilbudget.
Derudover påpeger skatteeksperten over for avisen, at den reelle skatteværdi – altså det man spare ved et højere kørselsfradrag – kun omkring 25 procent. Og ingen lønmodtagere får alligevel kørselsfradrag, hvis turen til og fra arbejdspladsen er kortere end 24 kilometer om dagen.
Er man derimod en af de danskere, som får kørselsfradrag for at køre i egen bil i forbindelse med arbejde, kan der være noget at hente. Også hvis kilometersatsen sættes op med 22 øre pr. kilometer. BDO’s eksempel viser, at der vil være ekstra 3.300 kr. at hente, hvis man køre 15.000 kilometer om året for sin arbejdsgiver.