“RS3 500” er en femcylindret bølle med flere former


Den nuværende Audi RS3 fås både som hatchback og sedan. Nu har Manhart set på den femcylindrede tysker.

Manhart kan meget mere end BMW. Mercedes og Audi er også en mulighed. Altså hvis du synes, M, AMG og RS-afdelingerne er lige sløve nok i det. Sidstnævnte har  netop fået ordentlig lektion i tuning.

RS3’eren triller ud af fabrikken med 400 hestekræfter, firehjulstræk og 2,5-liters femcylindrede turbo-benziner. Det er bare ikke nok. I hvert fald ikke hvis du spørger tunerne hos Manhart. Deres bud hedder RS3 500. En Audi RS3 med – ja, du gættede det – 500 hestekræfter. Og så lige 20″ hjul, en sænkning og Manharts karakterisk sorte grundfarve med guld stafferinger.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




LÆS OGSÅ: Folketinget stemmer nej: Bilisterne får IKKE billig benzin og diesel

Udstødningssystemet er også nyt. Det er i øvrigt ventilstyret. Bare så du ikke pisser dine naboer af, eller Gud forbyde det vækker hunden, før klokken 7 om morgnen. Desværre er Manhart har ikke mere specifikke med tallene. Men vi kan roligt regne med, at 0 til 100 km/t er overstået, hurtigere end fabriksbilen kan klare den slags. Nemlig i løbet af 3,8 sekunder.

Topshastigheds-begrænseren ved 250 km/t er vel altid noget, man kan tale sig ud af. Eller er det bare os? Prisen? Pas. Men på danske plader koster fabriksbilen i hatchback-form ved 934.000 kr. Sedanen er 10.000 kr. dyrere.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk