Polestar: Derfor køber folk elbiler


Forklaringen er – måske – ikke den, du tror.

Elbilmærket Polestar har gennemført en undersøgelse blandt elbilejere i USA for at finde ud af, hvad der har holdt dem fra at købe en bil med forbrændingsmotor. Og tilsyneladende spiller miljøhensyn og emissions-snak en meget lille rolle.

Hele 55 procent af køberne fremhæver i stedet, at teknologien i elbilen er afgørende for dem. Faktisk er det direkte afgørende.

Og her taler vi ikke om drivlinjen – altså batteriets størrelse og ladekapacitet – i hvert fald ikke i første omgang. De fleste køber, siger Polestar, en elbil på grund af mulighederne i infotainment-systemet. Det er de store skærme, muligheden for at bruge apps og selve ‘prestigen’ i at eje ny teknologi som trækker i køberne. Det skriver Polestar i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Det betyder ikke, at miljøhensyn ikke også er på listen over grunde til at købe en elbil. For det er det. Men det er i særlig grad blandt de yngre købere, siger Polestar. 12 procent af alle respondenterne i undersøgelsen, som er mellem 18 og 24 år gamle, angav bilens ‘nulemissions-status’ som den vigtigste årsag til at vælge en elbil.

Blandt de 25 og 41 årige var det kun halv så vigtigt, at elbilen ikke udleder noget under kørslen. For de 57 til 74-årige bilister tæller det forhold endnu mindre. Polestar fandt desuden, at hele 46 procent af alle, der blev spurgt, bare generelt er interesseret i nye trends og tendenser.

Ses vi til Auto Show?


Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk