Annonce:

LÆSERBIL: Håbet om 220 hk i clean kult-Golf

Detaljere for kenderne
Du skal være lidt af en VW-nørd, for at spotte alle de helt specielle detaljer på Christians Golf, og det synes vi, er ret så fedt. Blandt andet er instrumentbordet et helt kapitel for sig selv, da det oprindeligt stammer fra en speciel type VW Vento GL.

Hele instrumentbordet stammer fra en originale VW Vento GL, og du skal være nørd for at se forskellen.

Ved første øjekast kunne det måske godt ligne ét fra en almindelig Golf III, men kendere vil hurtigt spotte forskellen ved handskerumssektionen. Også luftdyserne er anderledes, for her er der originalt indbygget lys ved justeringerne, som ingen af de andre modeller har.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:
Det her ser du ikke så tit – lys i justeringen til luftdyserne er originalt i en speciel type Vento GL instrumentborde.

“Alt andet end lige til”
  – Det var alt andet end ligetil at montere det instrumentbord. Da vi endelig fik det tilpasset i bilen, sad ratstammen helt forkert. Så jeg måtte hen og bygge en komplet ratstamme med justering fra en Golf III over i min II’er, fortæller Christian.

Selvom bilen er top clean, så har Christian prioriteret god lyd i bagagerummet. Her er virkelig tænkt over detaljerne ved montering.

Også ledningsnettet var lidt af en opgave, men Christian fandt ud af, at ledningsnettet fra en Golf II årgang 1989 var tæt på det samme som i en Golf III, så med lidt modificeringer kom alle funktioner i det nye instrumentbord til at virke alligevel.

Men hvad så nu?
Spørger du en rigtig bilbygger om, hvad der så skal ske, nu hvor bilen er færdig, så har han med garanti en lang række ting, som han vil lave om. Sådan er det også med Christian, for selvom hans Golf står perfekt, kan det i hans øjne godt blive endnu bedre.

De originale forblink sidder normalt i kofangeren, men Christian har fjernet dem og bygget dioder i forlygterne. Det er en af de detaljer, som virkelig giver respekt.

  – Jeg overvejer lidt at tage motoren ud til vinter for at lave de sidste kosmetiske ting. I samme ombæring vil jeg gerne have lakeret motorrummet beige-farvet istedet for den grå/hvide farve, som det har nu. Jeg bliver nok aldrig helt færdig, men er det ikke også meningen med et bilprojekt?, slutter Christian.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

  Jo, du har ret, Christian!

Hvem er Christian?

Kom ikke og sig, at Christian ikke har styr på Golf-stilen fra top til tå.

Christian Matthiesen, 29 år, automekaniker fra Viborg
Det der med at skrue i biler, er lige noget for Christian. Han blev uddannet automekaniker i 2007 og har arbejdet med biler lige siden. Alt på Golf’en har han selv lavet, selvom det har kostet timer væk fra familien. Du har sikkert mødt Christian og Golf’en, hvis du har været til træf i det jyske.

Er det gået efter planen?
“Jeg købte 2’eren i 2007 som et rullende projekt uden motor, og det var ikke meningen, at den skulle bygges så meget om. Men den historie kender I vel?”

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

Hvad er næste skridt?
“Jeg har nogle få ting, såsom emblemer osv., som skal have en tur, men ellers vil jeg bare nyde bilen lidt.”

TEKNIKKEN – Hva’ kan den?

MOTOR
2,0 ABF Seat Ibiza Cupra motorswap • boret Ø83,5 mm (2100 cc) • afbalanceret krumtap • afvejede plejlstænger • Ø83,5 Wössner smedede stempler (komp 11,2:1) • bearbejdet topstykke med portede indsugningskanaler og udstødningskanaler • Schrick ventilfjedre, fjederskåle og 268-graders knaster • justerbare knasthjul • 4-2-1 bananmanifold • 200-cellers racerkat • komplet Hartmann Motorsport udstødning • 45mm Jenvey Direct To Head spjældhuse • 120 mm Jenvey tragte • ITG 100 mm skumfilter med ITG 30 mm carbontray • Megasquirt 2 Extra V3.0 motorstyring • MSD dobbelt DIS tændspoler (40.000 volt pr. spole) • MSD tændkabler • justerbar trykregulator (4 bars tryk) • G60 indsprøjtningsdyser • frontmonteret oliekøler i 16 rækker, termostatstyret • 72-graders termostat    

GEARKASSE OG DRIVLINE
Racing sportskobling Stage 2 • lettet svinghjul • ombygget til kabel gearskift og hydrautisk kobling • 02J BFH gearkasseswap fra en VW Bora 1,8T med 02A 100 mm trækaksel flancer og gearskift

UNDERVOGN
KW Variant 1 gevindundervogn • cambershims på bagaksel • -1*50’ camber på forhjul • originale skiver, som har fået boret huller Greenstuff bremseklodser hydraulisk håndbremse

BREMSER
22,2 mm hovedcylinder • stor model bremseforstærker • 280 mm forbremser • 239 mm bagbremser • stålarmerede bremseslanger.

FÆLGE OG DÆK
BBS RS001 3-delt split i 7×15” ET25, 2,5” polerede kanter for og 8,5×15” med 3”polerede kanter bag • indfarvet center og tromle • guldskruer • polerede møtrikker • BBS emblemer med 3D guldskrift • skjulte ventiler

Annonce:


KAROSSERI
Orginalt G60 bodykit med cleanede lister • orginale G60 forskærme • ombyggede bagskærme • cleanet bagpanel og bagklapsliste • huller til lister i døre fjernet • Bonrath singlevisker, • cleanet viskerhul • tagantenne fjernet • clean motorrum • orginal grøntonede ruder med clean bagrude uden varmetråde • Vortex tagspoiler • Rallye front med sorte lygter og indbygget blink • orginale GT baglygter • kromlåse og hængsler • dørkontakter med guldskruer og bolte • krom dørhåndtag med guldblade • krom sidespejl ombygget til el • Volkswagen Corrado Irish Green lak udvendig og Volkswagen Grau Weiss i motorrum

KABINE
Vento GL instrumentbord og handskerum med lys i luftdyser • Golf 3 US-midterkonsol med orginal kopholder for/bag og armlæn med bagklapsåbning • Golf 3 ratstamme og kontakter • Golf 3 GTI 16V speedometer med MFA • ombygget Golf 4 Recaro sæder og beslag • ombetrukket midterstykker i sæder, dørsider og manchetter med Golf 6 GTI Interlagos Plaid stof • Momo 300 mm sportsrat • Golf 4 lædergearknop • hvidt LED lys • ombygget til ny models ledningsnet

STEREO
Sony MEX-5DI headunit • DLS CA40 4-kanals forstærker • DLS CAD1000 2-kanals monoblok • 1-Farads kondensator • DLS Reference series 3-vejs komponentsæt for • JBL GTO 6442 4×6” bag • 12” DLS Ultimate Iridium Sub • DLS Ultimate phonokabler • DLS højtalerkabler • sølv strømkabler

Det bliver ikke meget smukkere under hjelmen på en 28 år gammel Golf

Annonce:

Martin 'Pyramiden' Poorhamidi
Martin 'Pyramiden' Poorhamidi
Martin 'Pyramiden' Poorhamidi er chefredaktør og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 15 år. Email: mp@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler