Reklame:

LÆSERBIL: Branis Veilside-brede RX-7

Den er dansk fra ny, næsten to meter bred og så ligner den en filmstjerne. Vi kører en tur i Branis Mazda RX-7 aka. Hollywood på hjul.

NB: Davs du! Artiklen, du nu skal til at læse, er første gang trykt i Boosted Magazine nr. 21. Det var oktober 2015. 

Mange har sikkert siddet i biografmørket og drømt om at stå med nøglerne i hånden til en bil, der er drønet henover det hvide lærred. De færreste har bare råd til de nøgler.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:

Artiklen fortsætter her:

Der findes dog nogen, som gør noget ved drømmen. En af dem er Branislav, blot kaldet Brani, der forelskede sig i en Mazda RX-7, da Fast and Furious-slænget kom til Japan i filmen ’Tokyo Drift’ fra 2006. Og selv om det ikke er den eksakte bil, så er det dælme tæt på.

Fronten er nærmest et optisk bedrag. Du skal nemlig ikke bevæge dig ret meget til enten højre eller venstre, før bilen folder sig ud i fuld bredde.

Dengang havde Brani en BMW, men drømmen om RX-7’eren kom igen og igen, så med tiden gik jagten ind på at finde den helt rigtige bil. Brani havde nemlig nogle krav til sin filmstjerne.

  – Jeg ville bygge den selv, derfor skulle den stå standard og være venstrestyret, fortæller Brani.

Direkte ab fabrik
Efter nogen tids søgen fandt Brani det perfekte udgangspunkt – en venstrestyret vogn i original stand, som tilmed var købt i Danmark fra ny. Med bilen hjemme kunne Brani begynde på sit egentlige mål. Nemlig at få det originale Veilside-kit hjem fra Japan.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:


Artiklen fortsætter her:
Veilside-kittet giver RX-7’eren helt andre former, og så koster det knaster.

Jocks Bilimport stod for den direkte kontakt til japanerne, så Brani kunne få delene hjem. Men da han endelig stod med de dyrt indkøbte skørter, dukkede den næste udfordring op

  – Det passede overhovedet ikke på bilen. Så jeg måtte lægge en masse ekstra timer i tilpasning, før den stod, som jeg ville have den, fortæller han. Men på kom det, og bilen fik sin daværende candy-gule farve, hvor flakes sørgede for ekstra spil i lakken.

Angående fælgene kiggede Brani på allerøverste hylde, da han valgte dem. De 19” store Savini split-hjul skal nemlig laves på bestilling, hvilket kostede 35 af de helt store sedler.

Reklameblok:


Fælgdybden nærmer sig det ekstreme. Hvis den da ikke allerede er det. Døm selv.

Den sorte tværgående staffering kommer fra det filmiske forbillede og blev bibeholdt, da bilen skiftede farve.

Uheld betød farveskift
Det var faktisk på vej til Boosted Tour i Odense, indleder Brani, da snakken falder på bilens markante farve. For en uopmærksom varevogns-chauffør fik trykket det meste af Mazda’ens bagende godt og grundigt.

Nej, motivet vender ikke på hovedet. Det skal ses fra bilens front. De små fordybninger forestiller i øvrigt wankel-rotere.

Brani kom til Boosted Tour, men det hele resulterede altså i, at bilen fik ny kofanger og blev malet komplet om i en mint-grøn candy-farve. Det er også herfra, at idéen om det japanske airbrush kommer. En opgave Brani overlod til Tom Persson fra Wicked Paint i Sverige.

– Jeg møder mange, der spørger, om jeg ikke har vendt motivet i bagagerummet forkert, og jeg svarer nej hvergang, griner Brani.

LED-lygterne er ikke noget, du ser så ofte på en RX-7, og lys-designet er i bedste Audi-stil.
Ifølge Brani var de et helvede at montere, men fedt ser det ud med Lambo-looket på blinkene.

For at forstå det, skal bilen faktisk ses forfra, så vender motiverne nemlig rigtigt. Og når man først fanger den, så spiller det hele bare. Det samme gør baglygterne, der er lavet med inspiration fra en Lamborghini Reventon af en specialist i Belgien.

  – Baglygterne er noget af det seneste, jeg har lavet på bilen, fortæller Brani og fortsætter.

  – Jeg er egentlig rigtig glad for dem, men det var virkelig bøvlet at skifte dem. Seks timer var vi om det på grund af noget genstridigt rudelim, slutter han.

I kabinen er et fuldvoksent Pioneer-anlæg indbygget, kulfiberfolie og lækre BRIDE skålsæder.

Titaniums-røv
Selvom Brani har deltaget i flere showopvisninger med RX-7’eren, er den bestemt ikke kun til pynt. Den enormt brede japaner kan også godt flytte sig i et mere end rimeligt tempo.

Temaet starter her og går tværs over bilen for at ende i bagagerummet. Wicked Paint i Sverige stod for airbushen.

På nuværende tidspunkt siger trykket 0.7 bar, hvilket er nok til, at ydelsen ligger omkring 300 hk. Mere end respektable tal for en motor, hvis slagvolumen er på beskedne 1.3 liter. Læg dertil et RE-Amemiya-udstødningssystem i titanium fra katalysator og bagud, diverse HKS-stumper og andre lækkerier og effekt får en årsag.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Reklame:

Nyeste artikler

Reklame:

Motorsport

Læs også

Husk det nu

Reklame:

Har du læst?

Gratis artikler

Har du læst?