I Berlin kæmper miljøaktivister mod Teslas nye fabrik


I Berlin gør miljøorganisationer alt for at forsinke Teslas nye fabrik. Den ser dog ud til at være tæt på åbning trods diverse høringer og miljøklager.

Elbilfabrikken i udkanten af Berlin står klar til at indlede produktionen. Den sidste brik er miljøgodkendelserne, som Tesla har ventet på i over et halvt år. De skal udstedes af den lokale delstats miljøministerium.

Miljøorganisationerne er bekymrede for det lokale drikkevand og dyreliv i forbindelse med byggeriet. Denne kamp mellem Tesla og tyske miljøorganisationer er kommet til udtryk ved flere offentlige høringer.

Det skriver Bil Magasinet.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:



Den første blev foretaget i 2020 og igen i oktober i år. Miljøorganisationerne argumenterede for, at de ikke var forberedt på, at høringerne foregik online og derfor blev den seneste høring sat i værk fra 2.-22. november. Nu venter Tesla igen på svar.

Teslas producerer elbiler før nytår
Delstaten Brandenburgs miljøministerium forventes at give de sidste godkendelser i december. Automobilwoche rapporterer, at Tesla kan forvente at producere 1.000 elbiler i Tyskland før nytår.

Det store spørgsmål er, hvor hurtigt man kan få produktionen op i gear, og det er også, hvad Tesla har brugt ventetiden på at finde svar på. De har blandt andet hyret nye medarbejdere samt sikret forsyningsnetværket til så stor en elbilfabrik, som Giga-Berlin bliver, når den står færdig.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:
Tesla vil formentlig producerer flest Model Y’er på fabrikken i Berlin. Foto: Tesla

Fabrikken forventer især at producere Tesla Model Y. De har faktisk allerede produceret før-produktionsbiler for at teste fabrikkens teknologi.

Det peger alt sammen på, at Tesla vil være klar til at producere elbiler i stort antal fra Berlin, så snart de får grønt lys fra myndighederne.

Teslas interesse i Giga-Berlin
Tesla har en kæmpe interesse i Giga-Berlin, da det skaber en lokalproduktion til hele Europa. Europa er det største bilmarked i verden, og når Giga-Berlin producerer elbiler, behøver Tesla ikke fragte dem over Atlanten fra USA.

Derfor undgår man toldsatser for import af biler, der ligger på 10 pct. i EU. Så der er rigtig mange penge at hente i en lokalproduktion af elbiler.

Når Giga-Berlin står færdig, forventes det, at den i slutning af 2022 når stordrift, som er 5.000-10.000 biler om ugen. Hvilket betyder, at man om året forventer, at producere over 500.000 elbiler i Berlin.

Giga-fabrikken under opførslen i Berlin. Foto: Tesla
Reklame-video: