Man kan godt betale for parkering og ved en fejl parkere i den forkerte bås. Det har Højesteret netop slået fast.
Højesteret har omstødt en parkeringsbøde. Det sker, fordi en bilist parkerede i en bås, selvom det ikke præcist var den, han havde sig en p-billet til. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelse torsdag i denne uge.
Bilisten er selv advokat, så han har ført sagen hele vejen op gennem de tre danske retsinstanser. Sagen stammer tilbage fra juni 2018, hvor bilisten brugte app’en EasyPark til at betale for en plads i en aarhusiansk parkeringskælder. Men app’en anviste ham et forkert område, og derfor fik bilisten altså i første omgang en bøde for at parkere uden at have betalt.
Men den går altså ikke ikke, siger Højesteret. Parkeringsselskabet Apcoa Parking A/S må selv tage ansvaret for, at bilisten ikke blev anvist den korrekte parkeringsplads.
Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, trådte ind i sagen i Højesteret til støtte for bilisten.
– Når et parkeringsselskab skilter med, at forbrugerne kan betale med en app, så må parkeringsselskabet også stå inde for, at appen kan bruges efter hensigten.
– Det er ikke forbrugerens ansvar. Det har Højesteret nu slået fast, siger hun i pressemeddelelsen.