Danskerne er ikke i tvivl: Her er de farligste typer i trafikken

Foto: PR

Hver tredje dansker mener, at cyklister har den farligste adfærd i trafikken. Det viser en ny undersøgelse.

Den danske trafik er tættere end nogensinde før, og derfor er der også fortsat et stort fokus på trafikanternes adfærd i trafikken. Danskerne peger dog særligt på én type trafikanter, som værende dem med den farligste adfærd.

Adspurgt i en ny undersøgelse svarer hver tredje dansker nemlig, at det er cyklisterne, der har den farligste adfærd i trafikken. Og der er et pænt stykke ned til de ‘næstfarligste’ trafikanter, som hver femte mener er bilister. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

– Selvom personbiler er dem, der er involveret i klart flest ulykker i den danske trafik, så er det påfaldende nok cyklisterne, der har det dårligste rygte. Det kan skyldes, at mange cyklister har ry for at se stort på færdselsreglerne, og når man ikke agerer efter de fælles spilleregler, risikerer man også at skabe farlige situationer i trafikken. Og det siger noget om manges perception af cyklister, for objektivt set er fx bilister mere farlige i forhold til blandt andet skadeomfang,” siger Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige i en pressemeddelse.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Ifølge Vejdirektoratet kom hele 771 cyklister, herunder el-cyklister og løbehjulsbrugere, til skade i trafikken i 2020.

Cyklister skaber frustration
Mens der i den grad er sat strøm under den gammeldags jernhest på cykelstierne, har en anden og endnu mere moderne transportform også indfundet sig i den ærgerlige top tre over, hvem danskerne synes, har den farligste adfærd i trafikken.

Det er nemlig folk, der transporterer sig på løbehjul, som en ud af otte danskere mener har den farligste adfærd i trafikken. Men her er der formodentligt ikke tale om de traditionelle børneløbehjul, hvis man spørger skadedirektør Henrik Sagild.

“Gennem de seneste år har vi særligt i de større byer set markedet for el-løbehjul stige voldsomt, og det har også betydet, at man har skulle vænne sig til en helt ny type af trafikanter. Det er igen en blød trafikant, oftemed rigtig meget fart på, og det kan skabe utroligt farlige situationer.”

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk