Dansk hippiebus på DBA: 100 procent opmærksomhedsgaranti

T1’er fra 1970 til salg

Der har vist aldrig været et folkevognsrugbrød i bedre stand til salg på DBA end denne T1’er fra 1970. Og det pudsige er, at ejerne sælger bilen, fordi de går og pønser på at få endnu mere luksus og komfort.

Savner du at få misundelige blikke? Vil du gerne føle dig helt særlig? Så bør du købe den bil, der er til salg på DBA lige nu. Ejerne skriver, at du med bilen får ’opmærksomheds-garanti’.

Se video af bilen nederst i artiklen!


John Hansen og Birgit fra Gråsten har nemlig sat en T1’er til salg, som i Danmark har fået kælenavnet ’et folkevognsrugbrød’. En bil fra 1970, som er blevet helt igennem restaureret og nu står snorlige. Bilen udmærker sig derfor ikke kun ved at være uhyre eftertragtet – standen er også sjældent set. Det skriver DBA Guide.

Så god stand er John og Birgits bil

En gammel hippiebus. Sådan tænker mange nok om den firkantede, store bil, som John og Birgit er ejere af, men var det ikke for designet, var det ikke til at se, at deres VW T1ér var fra 1970. Den har nemlig fået sig lidt af en ’full on make over’:

– Alt er nyt på den her bil. Der er ikke en eneste ting i vejen med den. Alt er skilt ad, samlet igen, epoxygrundmalet, og derefter malet med den originale røde farve, forklarer John, der tilføjer, at farven hedder ’Lotus’, til DBA Guide.

Bilens ”operationsstue” ligger i Brasilien, hvor rugbrødet tilbragte to år på at blive god som ny. Specialværkstedet sørgede også for, at alle bilens dele stadig er holdt i det originale.

– Det er kun stelnummeret, der er gammelt, griner John til DBA Guide.

Motoren er ikke bare blevet totalrenoveret – det brasilianske værksted har også monteret elektronisk tænding i bilen.

T1’er fra 1970 til salg

Disse ting har John og Birgit tilført bilen

Hvis du bliver ejeren af VW-rugbrødet, bliver du bilens anden ejer – efter bilens ”genfødsel”. John og Birgit købte nemlig bilen i Tyskland, hvor den blev importeret til efter at have været på det brasilianske værksted. John og Birgit sørgede for at få bilen til Danmark, og parret var således bilens første ejere.

– Jeg er uddannet flymekaniker, og der er ikke ret mange paralleller til bilmotorer fra flymotorer. Så jeg er ikke sådan én, der selv fikser alt muligt på bilen, fortæller John, der dog fortæller, at han og hustruen har fået tilført bilen et par småting.

Skal du ind i bilen, kan du nemlig tage fra på bilens fodtrin, og det er ét, som John har fået monteret. Også bilens solskærm i rød er ”deres værk”. Dertil er bilen blevet undervognsbehandlet i alle hulrum i Danmark. 

Derfor købte John og Birgit bilen

Sommervejret er John og hans bedre halvdel meget afhængig af. De tilbringer nemlig mange uger af sommerferien i det danske landskab:
Før de købte T1’eren, var det en autocamper, der agerede deres sommerhus og transportmiddel på disse ferier, men en dag følte parret, der skulle ske noget nyt:

– Vi savnede, der skulle ske noget, og vi er glade for gamle, søde biler. Vi så, at denne var til salg, og tænkte at den var et godt bud på en anderledes autocamper. Det gode ved den her bil er, at man kommer i snak med en masse folk, fortæller John til DBA Guide.

Og han har ret. I de få timer, vi kørte rundt med John og den røde veteran, fik vi smil og roser fra mindst seks personer.

– Jeg synes, det er hyggeligt, at folk kommer hen og vil snakke om bilen, fortæller John til DBA Guide.

Parret købte derfor det nostalgiske rugbrød, som de i to år har tilbragt mange sommerferie-overnatninger i. Bl.a. på Tønderfestival.

– Der er soltag i bilen, som man kan rulle tilbage, og sådan kan man ligge inde i bilen og kigge op på stjernerne, fortæller John til DBA Guide.

Prisen

Nu er tiden kommet til, at John og Birgit vil prøve noget andet. De går med tanker om at vende tilbage til luksus og komfort i en moderne autocamper, og det er de faktisk villige til at betale for. For med den pris, bilen står til salg for nu på DBA, mister parret penge:

– Da vi købte bilen, gav vi selv 487.500 kr. for den i Tyskland. Dertil har vi transporteret den hjem og tilføjet lidt ekstra til bilen. Vi satte derfor bilen til salg for 495.000 kr., men der kom ingen seriøse bud på en pris i nærheden, så nu har vi valgt at sælge bilen, hvis vi får et bud på 465.000 kr., fortæller John til DBA Guide. 

23 vinduer

Bilen er også lidt særlig, fordi den rummer hele 23 vinduer. Intet mindre.

– På grund af vinduerne, kalder man bilen for en ’Samba-model’. Men hvorfor ved jeg ikke, fortæller John til DBA Guide.

Med i prisen følger isoleringsmåtter til vinduerne, en pavillon og et ’van cover’, som dækker hele bilen.