BMW M5 CS er den mest potente M5 nogensinde

Ikke mange øjeblikke efter at bilen blev lækket, afslørede BMW selv deres nye M-våben, M5 CS.

Aldrig har der været en mere kraftfuld og hurtigere M5 end M5 CS. I hvert fald ikke hvis den skal komme fra BMW’s egne samlebånd.

Motoren er – stadig – vi finder den i det øvrige M5-program – en 4,4-liters V8’er med twinturbo. Den største forskel er ydelsen, som nu er rykket til 635 hestekræfter og 750 Nm.

Ved hjælp af udpræget brug af letvægtsmaterialer har ingeniørerne opnået en vægtbesparelse på omkring 70 kilo i forhold til BMW M5 Competition, der i øvrigt må ‘nøjes’ med 625 hestekræfter.


Tre sekunder – rent!
På M5 CS er kølerhjelm, frontspoiler, spejlkapper, bageste spoiler og diffuser ‘samt skjoldet over BMW M Power-motoren er lavet af kulfiberforstærket plast’, skriver BMW Danmark.

Tagkonstruktionen er per M-tradition selvfølgelig udført i det fjerlette materiale. En detalje vi første gang så på E46 M3 CSL fra 2004.

BMW M5 CS når fra 0-100 km/t på 3 sekunder og fra 0-200 km/t på 10,4 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 305 km/t.


Det sidste skal nogle tunere nu nok få fjernet i en rasende fart. Hvis det da ellers lykkes dem overhovedet at få fat i en CS’er. BMW har godt nok ikke sagt noget om antallet af biler. Men at M5 CS kun får ét modelår at løbe på, ligger allerede fast.

Keramiske skiver er standard
BMW M5 CS bliver uden tvivl en peberet sag, når det kommer til beløbet på slutsedlen. Men så den fås også i tre forskellige farver, lover tyskerne. Brands Hatch Grey, som også fås til BMW M5 Competition, samt eksklusivt for CS-udgaven; BMW Individual Frozen Brands Hatch Grey og Frozen Deep Green.

Keramiske bremseskiver med røde kalibrer er standard, men BMW vil også gå med til en guldfarvet kaliber, hvis nogle kunder skulle spørge.

De første BMW M5 CS køres ud på gaden til april. På den måde bliver bilen det fjerde medlem i CS-klubben (Club Sport), som består af BMW M2 CS, BMW M3 CS og BMW M4 CS.

Prisen har BMW Danmark ikke oplyst, vi tør for den sags skyld næsten heller ikke spørge. Men i USA begynder prisen ved 142.000 dollars. Altså 868.000 danske kroner. Det hele er selvfølgelig før ekstraudstyr og diverse afgifter. AV, en vogn!

Til Boosted-redaktionen oplyser pressechef hos BMW Danmark Mette Lolholm dog, at det også bliver muligt at købe M5 CS herhjemme. Man har dog ikke prisen klar endnu.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af BMW M5 CS.