Alpinas tid som selvstændigt mærke er snart forbi, men før man bliver en del af BMW, får kunderne glæde af mærkets mest potente bil til dato.
– Det er ikke en BMW. Det er en Alpina.
Sådan kan du ikke sige ret meget længere. For den 31. december 2025 ophører Alpina med at eksistere. I hvert fald som selvstændigt mærke. Det ændrede dog ikke på, at mærket lige nu stadig er her.
LÆS OGSÅ: Denne diesel og benzin forbydes 5. februar
Og det markerer man ved at sende B5 GT – der er den mest potente Alpina nogensinde – på gaden. B5 GT bygger på teknikken på den nuværende M5, der på sin side faktisk også står over for en udskiftning.
Der er én dårlig nyhed
Alpina holder dog fast i opskriften. Altså en 4,4-liters V8’er, firehjulstræk og 8-trins automatgear. Den har 634 hestekræfter. Altså bare én hk færre end BMW’s egen M5 CS. Noget du dog ikke kan få hos BMW, er stationcar-former – eller touring – som tyskerne siger.
I hvert fald ikke, hvis det skal have noget med en M5 at gøre lige nu. Men det kan du hos Alpina, der har lagt hele M5-drivlinjen over i en touring. Og selvom det er en stor bil, klarer den alligevel spurten fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder. Bare 0,2 sekunder langsommere end sedanen.
Begge biler er elektronisk begrænset til en tophastighed på 322 km/t. Den dårlige nyhed? Der skal kun bygges 250 biler i det hele. Prisen begynder ved 145.500 euro svarende til 1,082 mio. danske kr. Det er selvfølgelig uden afgifter.