Det er slut med forbrændingsmotoren. Også for BMW’s vedkommende. I hvert fald hvis det skal være helt uden batteriernes hjælp.
Den faceliftede BMW 520i bliver den sidste model med forbrændingsmotor, BMW sender på gaden. I hvert fald hvis det skal være helt uden nogen form for hybridpakke.
Det skriver Autocar.
Bilen udstyrer BMW med en to-liters, firecylindrede benziner. Når 520i’eren alligevel slæber rundt på en lille batteripakke, bruges det som en hjælp til start/stop-funktionen og alt andet elektrisk i bilen.
Men man kan altså ikke køre på ren strøm i en mildhybrid. Det er dog ikke benzineren, BMW satser på i Danmark. I stedet tager importøren foruden to helt elektriske udgaver af den nye 5’er en 520d til landet.
LÆS OGSÅ: SE BILLEDERNE: Politiet stiller synshaller op ved DHB
Dieselbilen er også en mildhybrid. Den bil har 197 hestekræfter og et moment på 400 Nm. Også for BMW’s motorsportafdeling – BMW M GmbH – er det snart slut med forbrænding uden ledning.
Sidste år sagde divisionens administrerende direktør, Frank van Meel, at den dengang kommende M2, ville være den sidste M-bil, der ikke bliver sat strøm til. Og nu er turen altså kommet til tyskernes mere almindelige modelprogram.