Elbiler synes uundgåelige i disse dage. Men presset for at få batteribilerne ud på vejene kommer ikke fra bilfabrikkerne, mener Stellantis’ øverste chef.
Det er politik – ikke den naturlige udvikling – der i øjeblikket får elbilerne på vejene. Det mener i hvert fald bilkoncernen Stellantis’ administerende direktør Carlos Tavares.
Og det, mener direktøren, er ikke uden risikoer. Især kan presset fra politikerne, som ønsker forbrændingsmotoren udryddet inden 2035, ende med at have en social slagside.
Det siger Carlos Tavares i et interview med Automotive News.
Tidligere har selvsamme Tavares lovet, at Stellantis ikke vil lukke nogle af sine europæiske fabrikken. Men nu siger direktøren, at koncernen også er nødt til ‘forsat at være konkurrencedygtige’.
Bredsiden mod politikerne stopper dog ikke der.
For Tavares fik også sagt, at ‘der er bedre måder at reducerer Co2-udslippet på end ved udelukkende at fokusere på overgangen til elbiler’. Direktøren vil endda gerne sætte tal bag sine ord.
Hybridbilen er en bedre løsning
Ifølge ham skal den enkelte elbil køre 70.000 kilometer, før den har kompenseret for Co2-aftryk, som produktionen af den efterlader. Dertil mener direktøren, at der en meget større fidus i hybridbiler.
Disse biler kan, mener han, stadig reducere Co2-udledningen drastisk. Mens biltypen vil være billigere for forbrugerne i sidste ende, fordi den er billigere at fremstille. Altså billigere end elbilen.
Alligevel fortalte Stellantis sidste år, at man inden 2025 vil investere 30 milliarder dollars i elektrificering af koncernens forskellige modelprogrammer. Alle 14 bilmærker i koncernen vil i en eller anden form være elektrificeret inden 2030. Nogle vil endda være helt elektriske mærker til den tid.
Altså som det ser ud nu.
9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING
Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis: