20 ting du sikkert ikke vidste om BMW

Foto: Bilmagasinet.dk

Her har Bil Magasinet samlet 20 facts om BMW, der kræver sin kender. Måske er nogle af eksperterne endda slet ikke klar over det hele.

Når det kommer til tyske bilmærker – ja, bilmærker i det hele taget – kan det blive en diskussion af religiøse propersioner, når det i værkstedet diskuteres, hvad der er bedst.


LÆS OGSÅ: Fem fede bilfilm at slå corona-tid ihjel med

Hvis man da overhovedet kan tale om den slags. Men er du BMW-mand, får du her nogle fakta om mærket, som du kan smide ind i diskussionen med guttenerne.


Det skal nok kunne lukke et par mundtøjer eller to.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i de forskellige BMW-facts 

BMW lavede sin første elektriske bil i 1972 baseret på -modellen. Bilen havde 50 hestekræfter og brugte 12 batterier. På dem kunne den køre 30,5 km ad gangen. Bilen kørte sammen med marathon-løberne til De Olympiske Lege i 1972 i München.

I 1937 blev en motorcykel fra BMW kåret som verdens hurtigste. Motorcyklen havde en 500 kubik turboladet motor. Fartrekorden på 279,5 km/t blev sat på en motorvej i Tyskland af Ernst Jakob Henne og blev først slået 14 år efter.

BMW Group stiller mere end 100 cykler til rådighed for transport mellem de forskellige kontorer, mødelokaler og produktionssteder omkring hovedsædet i München. Siden cykelprojektets opstart i 2011 har næsten 11.000 medarbejdere gjort brug af tilbuddet. Det svarer til at cykle otte gange rundt om jorden.

Siden 2006 har BMW reduceret energiforbruget med 35 %, hver gang en bil forlader samlebåndet et eller andet sted i verden.

Selvom mange af BMW’s biler har seks cylindre, så er BMW’s globale hovedsæde i München designet, så det rent arkitektonisk er bygget op af fire tårne, der skal symbolisere fire cylindre. Bygningen er tegnet af arkitekten Karl Schwanzer og stod klar til De Olympiske Lege i München i 1972.