Orgasme i øregangen: ’79 Toyota Corona med 5-liters V12 og åbne spjæld

1979-Toyota-Corona-Mark-II-with-a-ITB-1GZ-FE-V12-05

Dine ører vil elske dig for at bladre video-galleriet igennem

Væk er den oprindelige 2-liters rækkesekser. I stedet kører en newzealandsk mand nu rundt med 5-liters V12-skønsang direkte udgående fra hans Toyota Corona Mk. II årgang 1979.

Tilbage i april sidste år blev brugeren OldNathan på forummet oldschool.co.nz færdig med noget helt specielt.

Brugerne på selv samme forum havde forinden i hele tre år kunne følge den kreative newzealænder, i mens han med billeder og ord dokumenterede sit projekt med at lægge 12 Toyota-cylindre i… nå ja, en Toyota.

Oprindeligt var planen at lægge en 3UZ V8 i bilen, men da en 5-liters 1GZ-FE dukkede op, ændrede alt sig.

Motoren udviklede Toyota til hjemmemarkedet i Japan og deres limousine-model ‘Century’. ‘Japan only’-motoren – eller JDM om man vil – kunne dog sagtens hentes ud af Toyotas hjemland.

1979-Toyota-Corona-Mark-II-with-a-ITB-1GZ-FE-V12-01

NEM TILPASNING
Således er den store V12 med de åbne spjældhuse endt i en newzealandsk indregisteret Toyota Corona årg.’79.

Ifølge ejeren foregik operationen smertefrit og uden komplikationer af den større slags. Faktisk voldte kun manifolden problemer i motorrummet – hvor der i øvrigt er rigeligt med plads til 12 cylindre og fem liters slagvolumen – men det kunne klares med lidt tilpasning.

Yderligere er der brugt motorophæng fra Toyotas V8’er kaldet 1UZ samt de indviduelle gas-spjæld fra rækkefireren 4A-GE 20v. Sidstenævnte krævede dog lidt tilpasning.

Resten af drivlinjen består bl.a. af koblingen og svinghjulet fra UZ-V8’eren koblet til en femtrins manuel gearkasse og et 3.7 F-serie LSD-bagtøj fra en Lexus iS.

HVORDAN LYDER DET SÅ? HIMMELSK, ER ORDET! KLIK SELV HER OG HØR

Brug pilene til at at bladre frem og tilbage

Smid en kommentar

Kommentar